آموزش تمیز کردن استپر موتور پراید به صورت کامل +نکات ایمنی

حتماً برایتان اتفاق افتاده که خودرویتان دچار نقص فنی شده و با امداد خودرو تماس گرفته‌اید. اما هنگامی که خودروتان آماده حرکت شد، می‌بینید که با داشتن مقدار اندکی آگاهی حتی می‌توانستید خودتان مشکل خودروتان را برطرف کنید. حقیقت این است که اگر اصول اولیه‌ی تعمیر خودرو را بدانید دیگر نیازی به هزینه کردن پول زیاد برای درست کردن خرابی خودرو نداشته و می‌توانید تعمیرکار خود باشید؛ در این صورت است که نخواهند توانست نقصی به نقایص خودرو اضافه کنند. در مطالب ارائه شده در زیر نمونه‌هایی از تعمیرات خودرو را خواهید شناخت. پس با ما همراه باشید:

نخست باید بگوییم که در در اغلب خودروهای مدل جدید که به آپشن هایی مانند کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت تجهیز شده‌اند، مکانیسمی به نام دریچه گاز الکترونیکی به کار رفته است. یعنی یک موتور الکتریکی هوشمند مقدار فشاری که راننده بر پدال گاز وارد می‌کند را از پتانسیومتری که بر پدال قرار گرفته دریافت نموده و به همان نسبت اطلاعات لازم جهت شتابگیری و یا کارکرد صحیح آپشن هایی مانند کروز کنترل را با باز کردن دریچه گاز در اختیار کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) قرار می‌دهد که ادامه این حرکت عملکرد صحیح خودرو به دست می‌آید. ولی در خودروهای قدیمی‌تر که انژکتوری هستند و یا حتی بعضی خودروهای جدید که نادر است، عملکردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دریچه گاز مکانیکی یا سیمی نام دارد.

بعضی از این خودروها هم دارای کروز کنترل هستند، اما مکانیسم دریچه گاز آن‌ها به طور مستقیم به پدال اتصال داشته و برخلاف نوعی که در بالا ذکر شد این اتصال از نوع الکترونیکی نیست بلکه به طور کامل از نوع مکانیکی و اهرم بندی و یا سیمی می‌باشد. در همین راستا اگر پدال مجموعه‌ای از اهرم‌ها و یا یک سیم را بکشید، مقدار باز و بسته بودن دریچه گاز خودرو را می‌توانید تعیین کنید. در نتیجه اطلاع دادن از میزان باز شدن دریچه گاز و مقدار سوخت و هوای لازم متناسب با پدال گاز بر عهده سنسور یا حلزونی دریچه گاز یا همان TPS می‌باشد. ولی دور در جا یا دور ایده آل پیشرانه با این سنسور هیچ گونه ارتباطی ندارد. دریچه گاز سنسور یا عمل کننده‌ی دیگری به نام استپر موتور در این نوع مکانیزم، مسئولیت تنظیم هوای ورودی با هدف روشن نگه داشتن پیشران هوا را انجام می‌دهد.

استپر موتور چیست؟

این قطعه یک موتور الکتریکی است که دارای عملکردی استپ به استپ یا گام به گام است که در کنار داشتن دقت زیاد عملکردی بازخورد گونه دارد. یعنی اطلاعات حیاتی برای روشن ماندن پیشرانه را در دور ایده آل از جانب ECU دریافت می‌کند تا عملکرد خود را تنظیم نماید. گردش درستی این رفتار فیدبک گونه عملکرد صحیح پیشرانه در حالت دور درجا را به دنبال خواهد داشت. ولی به دلیل آنکه استپر موتور قطعه‌ای مکانیکی-الکترونیکی محسوب شده و با آلودگی‌های ایجاد شده در دریچه گاز مثل هوای کثیف، دوده و روغن تماس مستقیمی برقرار می‌کند، بعد از مدتی عملکرد آن مختل شده و در خودروهای اتومات کارکرد پیشرانه به هنگام دور درجا، یا در زمان ورود به دنده به هنگام ترمزگیری شدید و یا در فصل سرما با اختلالاتی روبه رو می‌شود، زیرا در سرعت زیاد قادر به اعمال تغییرات نیست و اختلالات عملکردی بسیاری را در موتور خودرو به وجود می‌آورد.

در صورتی که تصور کنیم که موتور خودرو به نقص دیگری دچار نیست و قطعه استپر سوخته نباشد و صدمه زیادی ندیده باشد، می‌توان آن را به سادگی تعمیر نمود. استپر اغلب کثیف شده و عملکرد آن با مشکل مواجه می‌شود و اگر کمی به آن برسید مثل روز اول خواهد شد و مسئولیت خود را انجام خواهد داد.

برای تمیز کردن استپر، نخست دستکش به دست کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید و بعد بخش مثبت باطری را قطع کنید تا برق خودرو قطع شود. بعد از آن فیش استپر موتور را جدا کنید و ابزار مخصوص را تهیه و پیچها را باز نموده تا از دریچه کاملاً جدا شود. در این مسیر دقت لازم را داشته باشید که شفت اصلی را از کار نیاندازید.

این شفت توسط یک گیربکس چرخ دنده حلزونی به موتور استپر اتصال دشاته و در صورت وارد آمدن فشار نامتعارف، دنده‌ها را معیوب و دقت عملکرد استپر موتور را کاهش می‌دهد و در نهایت به طور کامل آن را از کار خواهد انداخت. وقتی استپر موتور را باز کردید، مشاهده خواهید نمود که دوده گرفته یا چرب و سیاه شده است، در این مرحله باید یک اسپری انژکتور شور تهیه نموده و نازل باریک را نصب نموده و آن را در مرکز شفت استپر موتور قرار داده و با فشار اسپری کنید.

انژکتور شور با فشار زیاد تمام آلودگی‌ها و روغن و دوده‌ها را برطرف ساخته و استپر را به خوبی تمیز می‌کند. بعد از اینکه این کار را انجام دادید و مطمئن شدید که استپر کاملاً تمیز شده است، بایستی آن را بگذارید تا خوب خشک شود. حال کافی است که محل قرار گرفتن استپپر و محل برخورد نوک استپر با دریچه گاز را با اسپری انژکتور شور کاملاً تمیز کنیم؛ به گونه‌ای که کلیه آلودگی‌ها برطرف شود.

در صورتی که بعد از این عمل، هنوز آلودگی وجود داشت آن را توسط دستمال برطرف نمایید. دقت کنید که اسپری انژکتور شور محلولی بسیار خطرناک است که در اثر برخورد آن با پوست یا چشم انسان ممکن است صدمات جبران ناپذیری را ایجاد نماید. اسپری انژکتور شور می‌تواند به تنهایی اشتعال زا باشد. در صورتی که بخارات این اسپری استنشاق شود، می‌تواند به ریه‌ها صدمات زیادی وارد نماید. بنابراین بایستی توجه داشته باشید که از این اسپری در مکان‌هایی استفاده کنید که حرارت و جسم نا مربوطی وجود نداشته و از تماس مستقیم آن با خود ممانعت به عمل آورید. اگر این ماده با پوست بدن و یا چشم برخورد داشت سعی کنید هرچه سریعتر محل مورد نظر را با آب سرد و صابون بشویید.

قبل از اینکه استپر موتور را در محل مناسب خود ببندید، باید دقت کنید که از ۳ قطره روغن ۱۰، یا روغن موتور در درون شفت مرکزی استپر موتور استفاده نمایید. این عمل موجب می‌شود تا محل برخورد چرخ دنده و حلزونی داخل استپر روغن کاری و روان کاری شود، که باعث عدم اختلال و کارکرد درست این قطعه می‌شود. اگر این عمل صورت نگیرد عملکرد استپر با اختلالاتی همراه خواهد بود. حالا استپر را آرام در مکان مورد نظر نصب نموده و بدنه آن را به آرامی نزدیک به دریچه گاز قرار دهید تا به طور کامل در جایی که باید باشد قرار گیرد. در صورتی که شفت را تکان نداده باشید، استپر به همان راحتی که باز شد، بسته می‌شود. پس از اینکه از خشک بودن استپر اطمینان حاصل کردیم، فیش استپر موتور و بست مثبت باتری را وصل می‌کنیم و قبل از اینکه استارت بزنید سوئیچ را تنها برای حدود ۱۰ ثانیه باز کنید و بعد بلافاصله ببندید. این فرایند را دو تا سه مرتبه انجام داده و بعد استارت بزنید. اگر شفت استپر را دستکاری و جابه جا نکرده باشید موتور روشن شده و استپر به صورت کاملاً روان عمل کرده و هیچ اختلالی به وجود نخواهد آمد. تکرار اختلال در صورت متناسب بودن شرایط و شستشوی استپر می‌تواند به دلیل صدمه‌ی کامل استپر باشد و یا دلایل دیگری را شامل شود.

منبع: کفسابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*