خواب سالم با نظافت اصولی کالای خواب (این را جدی بگیرید!!)

کارشناسان معتقدند هر انسانی در طول زندگی‌اش یک سوم عمرش را در خواب می‌گذراند. این زمان دراز در بستر بودن اهمیت تمیزی این مکان را چندین برابر می‌کند. بستر خواب هر شخص می‌تواند مکانی سالم برای سلامت روزانه‌اش باشد و هم می‌تواند به علت کثیفی عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد.

نخست باید بدانید در بستر خواب شما چه چیزهایی وجود دارد؟

اگر بتوانید یک میکروسکوپ را به داخل تخت خواب یا رختخواب خود بیاورید از دیدن چیزهایی که روی آن‌ها وجود دارد قطعاً حیرت زده خواهید شد.
موجودات ریزی که روی بستر خواب شما جا خوش کرده‌اند و از سلول‌های مرده پوستتان تغذیه می‌کنند.

تنها راهی که می‌توانید از شر این موجودات خلاص شوید این است که رختخواب خود را همواره تمیز نگه دارید. اگر این کار به‌درستی انجام نشود قطعاً بدنتان مستعد بیماری‌ها و حساسیت‌های بسیاری خواهد بود.

 اما کار به همین جا ختم نمی‌شود و بستر خواب شما فقط میزبان این موجودات ریز نیستند.

بدن هر انسانی از میلیون‌ها سلول پوست تشکیل شده است و سیستم بدن انسان به‌گونه‌ای طراحی شده است که هر روزه سلول‌های قدیمی با سلول‌های جدید جایگزین شده و سلول‌های مرده از بدن دفع می‌شود این کار حتی در زمان خواب نیز اتفاق می‌افتد.

ملحفه‌های تمیز

بدن انسان در طول خواب چربی از خود ترشح می‌کند که این چربی بر روی ملحفه‌ها باقی می‌ماند. در طول شب بدن انسان‌ها در صورت وجود گرما برای اینکه خود را خنک کند عرق تولید می‌کند. بعضی انسان‌ها نیز به دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف در هنگام خواب بی‌اختیار بزاق دهان یا ادرار و خون خود را وارد بستر خواب و ملحفه‌ها می‌کنند. بعضی افراد هم تمایل دارند در طول شب در بستر خود چیزی بخورند و بدین ترتیب خرده غذا نیز روی بسترشان وجود دارد.

هر چند وقت باید ملحفه‌ها را شست؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ماهی یک بار اقدام به شستن ملحفه‌های خود می‌کنید باید بگوییم خیلی زود باید این عادت را ترک کنید بهتر است ملحفه‌ها حداقل دو هفته یک بار شسته شوند البته نیکوتر است که این کار را در هر هفته یک بار انجام دهید.

تبلیغات: کفسابی بتن

بالش‌ها را فراموش نکنید. بالش‌های قابل شستشو را باید سالی حداقل دو بار بشویید. زیرا بالش‌ها بهترین مرکز برای رشد و نمو انواع کپک، قارچ و باکتری‌ها هستند.
این نوع میکروب‌ها باعث ایجاد بیماری‌هایی نظیر اسهال، آسم و برونشیت می‌شوند.

اگر تا به حال به هیچ عنوان بالش خود را نشسته‌اید بهتر است دیگر زحمت این کار را به خود ندهید و با دور انداختن آن بالش، بالش جدیدی برای خود تهیه کنید.
اگر در منزل بیماری دارید که در بستر می‌ماند توصیه می‌کنیم حتماً هر روز ملحفه‌هایتان را آبکشی کنید اگر توانایی انجام این کار را ندارید حداقل می‌توانید نسبت به تعویض روزانه رو بالشتی بیمار اقدام کنید.

با چند توصیه عملی کالای خواب همیشه تمیز داشته باشید.

برای شستشوی کالای خواب خود نکات زیر را رعایت کنید.

۱-   ملحفه‌ها

برای شستن ملحفه‌ها بهترین وسیله آب گرم و صابون می‌باشد سپسان را در خشک کن کاملاً خشک کنید. هیچ‌وقت همراه لباس‌ها اقدام به شستن ملحفه‌ها نکنید چرا که لباس‌ها در اغلب موارد از خود رنگ پس می‌دهند که باعث بد رنگ شدن ملحفه‌های می‌شود.

اگر ملحفه شما لک شده است قبل از اینکه شروع به شستن کنید لکه را از بین ببرید. برای تمیزتر و درخشان شدن ملحفه‌ها می‌توانید به آب گرم شستشوی آن‌ها یک چهارم پیمانه آب‌لیمو اضافه کنید. در هنگام شستن و خشک کردن ملحفه‌ها دقت کنید از درجه حرارت متوسط استفاده کنید چرا که استفاده از درجه حرارت بالا باعث سست شدن الیاف آن و پاره شدن پارچه می‌شود.

۲- پتوها

برای شستن پتوهای پشمی از آب سرد استفاده کنید و با دور کم ماشین لباسشویی آن را خشک کنید. هیچ گاه در منزل اقدام به شستن پتوهای برقی نکنید چرا که آب می‌تواند به سیم کشی درون آن‌ها نفوذ کرده و باعث خرابی پتو شود.

اگر وقت شستشوی مداوم پتوهایتان را ندارید می‌توانید در فواصل بین شستشو از جارو برقی برای گرفتن گرد و غبار روی آن‌ها استفاده کنید. اگر پتوی شما دچار پارگی شده و یا درز کوچکی روی آن ایجاد شده قبل از اقدام به شستشو حتماً آن را بدوزید.

۳- روتختی

برای شستن روتختی‌ها ابتدا یک قسمت کوچک از آن را انتخاب کرده اقدام به شستن آن قسمت نمایید تا مطمئن شوید که رنگ آن ثابت می‌باشد. اگر در هنگام شستن روتختی متوجه تغییر رنگ شدید بهتر است رو تختی را به خشک شویی ببرید.

دقت کنید که ظرفیت ماشین لباسشویی شما به‌اندازه‌ای باشد که بعد از خیس خوردن روتختی وزن آن را تحمل کند. بهتر است روتختی‌ها با آب سرد شسته شوند و به هنگام خشک کردن نیز از درجه کم خشک کن استفاده شود. برای خشک کردن روتختی می‌توانید آن را در جریان هوای آزاد روی بند قرار دهید.

۴- لحاف‌ها

لحاف‌ها را هم همانند روتختی‌ها بشویید. اگر لحاف‌هایتان پنبه‌ای است و کهنه یا پوسیده شده است و در اصطلاح زوار در رفته شده است آن‌ها را با دست بشویید. لحاف‌هایی که روی آن‌ها ابریشم یا مخمل هستند نیز در منزل نشویید و آن‌ها را خشک‌شویی‌ها بسپارید.

حتما ببینید: نماشويي ساختمان

۵- روبالشی

برای شستن رو بالشتی‌ها بهتر این است که از آب سرد استفاده کنید و برای خشک کردن آن‌ها نیز از درجه سرد استفاده کنید. هر روز صبح بعد از بیدار شدن از خواب بالشت‌ها تکان داده با دست چند بار روی آن‌ها بزنید تا گرد و غبار و سلول‌های مرده از آن جدا شود. هوای آزاد را فراموش نکنید و اجازه دهید هر از گاهی بالش‌هایتان حسابی هوا بخورند.

برای حفظ سلامت خود هنگام پرستاری از بک بیمار حواستان باشد در زمان تعویض ملحفه‌ها آن‌ها را به هیچ عنوان به خود نزدیک نکنید و حتماً بعد از اتمام کارتان دستتان را خوب بشویید. بهتر است این ملحفه‌ها با آب گرم شسته شوند.

2 نظر برای “خواب سالم با نظافت اصولی کالای خواب (این را جدی بگیرید!!)
  1. آیدا گفت:

    کاش اینو به برخی از هتل ها بگین که اصلا انگاری بلد نیستن تختخوابا رو بشورن فقط ملحفه ها رو میشورن تا بهشون بگی هم میگن وظیفه ما تا هیمنجاست من اخه چی بگم به اینا اه اه حالم بد شد

  2. محدثه گفت:

    این تختخواب ها رو دیدم خوابم گرفت 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*