مراحل کف سازی ساختمان

مراحل کف سازی ساختمان
22 آبان 1402
1632 بازدید

در این مقاله نکات مهم در رابطه با کف سازی ساختمان را برای شما عزیزان علاقه مند برخواهیم شمرد. لذا از شما عزیزان دعوت داریم که تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید: کف سازی چیست؟ کف سازی چیست ؟ پاسخ: هر نوع عملیات ساختمانی که بر روی سطح طبیعی زمین و یا سقف طبقه صورت […]

در این مقاله نکات مهم در رابطه با کف سازی ساختمان را برای شما عزیزان علاقه مند برخواهیم شمرد. لذا از شما عزیزان دعوت داریم که تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید:

کف سازی چیست؟

کف سازی چیست ؟ پاسخ: هر نوع عملیات ساختمانی که بر روی سطح طبیعی زمین و یا سقف طبقه صورت گیرد تا سبب کاربری و عملکرد فضا شود کف سازی نامیده می‌شود. این تعریف پیام‌های متعددی برای ما دارد. به‌عنوان مثال ما از این تعریف در می‌یابیم برای آنکه هیچ فضای مرده‌ای باقی نماند و هر فضا کارایی خود را داشته باشد به کف سازی آن مکان نیازمندیم. در نتیجه نوع کف سازی به 2 عامل فوق‌العاده مهم بستگی دارد:

  1. محل قرار گیری
  2. عملکرد آن مکان

توجه داشته باشید که بخش مهم و تعیین کننده در داخل و خارج ساختمان، کف سازی می‌باشد؛ به این دلیل که کف سازی علاوه بر اینکه شامل فضاهای داخلی ساختمان (اتاق‌ها، راهروها، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه و بهارخواب و…) می‌شود، شامل فضاهای خارجی ساختمان از قبیل پیاده روها و زمین‌های ورزشی و… نیز می‌گردد.

مراحل کف سازی ساختمان

مراحل کف سازی ساختمان

مشخصات کف سازی بنا

استحکام و پایداری، اولین مشخصه‌ی مهم کف سازی می‌باشد. کف سازی در کل چند مشخصه دارد. مثلاً یک مشخصه این است که کف در برابر نفوذ و عبور رطوبت مقاومت از خود نشان دهد. مشخصه‌ی دوم این است که کف سازی باید دوام لازم و کافی را داشته باشد و دیگری این است که در برابر اصوات و حرارت مقاومت داشته باشد و بتواند در برابر آتش استقامت کند. نوع محل و عملکرد عوامل اصلی و تأثیر گذار در نوع کف سازی می‌باشند. درنتیجه بر اساس مورد درصد متفاوت کیفیات بالا را برای ایجاد و تولید کف سازی مبنا قرار می‌دهیم. مثلاً اگر در محلی رفت و آمد وسایل نقلیه سنگین زیاد باشد اهمیت استحکام و پایداری کف سازی بسیار زیاد می‌شود و در زیر زمین‌ها و سرویس‌های بهداشتی عامل نفوذ رطوبت در کف ساز اهمیت به سزایی پیدا می‌کند و در فضاهایی مانند ادارات یا ایستگاه‌های راه آهن یاکارخانه ها که اجسام سنگین از روی کف عبور می کنند، دوام کف سازی از فضاهای مسکونی بسیار بیشتر مطرح می‌باشد و همچنین در کف سازی بام‌ها نیز جلوگیری از نفوذ سرما و گرما و رطوبت اهمیت ویژه‌ای دارد و در آخر در کف سازی پارکینگ‌های طبقاتی مقاومت کف سازی در برابر آتش سوزی و تأثیر مواد شیمیایی از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است.

 با توجه به مسئله‌ها و نکاتی که در بالا گفته شد می‌فهمیم که با توجه به محل قرار گیری و عملکرد فضا کف سازی‌های متنوعی داریم. همچنین مسائل اقتصادی و زیبایی نیز هر کدام به‌نوبه‌ی خود تأثیر زیادی در انتخاب نوع کف سازی خواهند داشت.

مراحل اجرای کف سازی

مراحل اجرای کف سازی

انواع کف سازی در ساختمان‌های بنایی (انواع کف سازی داخلی ساختمان)

کف سازی با توجه به محل قرار گیری آن در ساختمان 3 دسته است:

  1. کف سازی بر روی خاک
  2. کف سازی مابین طبقات
  3. کف سازی بر روی بام

کف سازی با توجه به نوع عملکرد نیز در ساختمان 3 دسته است:

  1. مکان‌های خشک
  2. مکان‌های مرطوب
  3. مکان‌های ویژه
نحوه کف سازی ساختمان

نحوه کف سازی ساختمان

کف سازی روی خاک

دو مسئله‌ی مهم در کف سازی بر روی خاک بر روی کف سازی اثر می‌گذارد:

  1. احتمال اینکه خاک زیرین ناپایدار باشد (مانند وجود خاک‌های بیلی و زراعتی): این مسئله باعث می‌شود که در سطح کف سازی بر آمدگی ایجاد شود و یا کف سازی نشست کند.
  2. آب های زیرزمینی از طریق مصالح ساختمانی و خاک به داخل کف ساختمان جذب شوند …

همچنین سطحی که روی آن کف سازی می‌کنیم باید حتما تراز باشد. در غیر این صورت هزینه اتلاف شده و کیفیت عملیات کف سازی بسیار پایین می‌آید.

کف سازی ساختمان

کف سازی ساختمان

زیر سازی

زیرسازی درحقیقت به مجموعه عملیاتی گفته می شود که جهت اطمینان از استحکام کافی و فاقد رطوبت بودن کف سازی و مطمئن شدن از اینکه کف سازی بر روی سطحی تراز باشد، انجام می‌شود.

فرش کف

به سطحی که بر روی آن قدم می‌زنیم فرش کف گوییم.

زیر سازی دو وظیفه‌ی اساسی دارد:

  1. استحکام لازم برای رو سازی را به وجود می‌آورد.
  2. روسازی را از رطوبت کف حفظ می‌کند.
  3. سطحی محکم و استوار پدید می‌آورد.

زمینی را که می‌خواهیم بر روی آن طرحی را بنا کنیم ممکن است از انواع زمین‌هایی باشد که برای احداث ساختمان مناسب نیستند. مثلاً زمین‌هایی که خاک زراعی یا خاکی که بیش از رس داشته باشد دارند مشخصات و ویژگی‌های لازم برای اجرای کف سازی را ندارند و برای مناسب کردن چنین زمین‌هایی 2 راه وجود دارد:

  1. باید خاک موجود را تا رسیدن به خاک مناسب برداریم و بعد در لایه‌های 20 سانتی متری روی آن با مخلوط خاک ریزی کنیم و سپس آن را مرطوب کرده و با غلتک آن را بکوبیم و تند تند این عملیات را انجام دهیم تا به تراز مورد نظرمان برسیم.
  2. مخلوط را بر روی خاک موجود بریزیم و آن را به همان روش یک بکوبیم اما در این روش در صورتی که خاک محل مناسبی باشد می‌توانیم همان خاک را آن‌قدر با غلتک بکوبیم تا به مقاومت مناسب برسد.
ضخامت کف طبقات

ضخامت کف طبقات

روسازی را از رطوبت حفظ کنیم

یکی از ویژگی انواع خاک این است که رطوبت را به درون خود می کشند. هرچه خاک متراکم تر باشد، این ویژگی شدتی بیشتر خواهد داشت. درحقیقت هرچه فاصله میان ذرات خاک کمتر باشد، آب میل بیشتری برای بالا رفتن داشته و علت این امر نیز قانون لوله‌های موئینه و فشار اسمزی می‌باشد. گیاهان نیز به کمک همین خاصیت خاک املاح و آب را در داخل آوندهای خود جذب می‌کنند و در نهایت به برگ‌ها می‌رسانند. باریک‌تر بودن و ظریف‌تر بودن منافذ سبب می‌شود که آب به ترازهای بالاتری کشیده شود؛ یعنی هر چقدر که دانه‌های تشکیل شده از خاک کوچک‌تر و ریزتر باشند بالا آمدن آب امکان بیشتری پیدا خواهد کرد.

ضخامت کف سازی طبقات

ضخامت کف سازی طبقات

در ساختمانی که با زمین مستقیماً در تماس است برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به کف طبقه‌ی زیرین باید 25 تا 30 سانتی متر بر روی خاک کوبیده شده قلوه‌ی درشت بچینیم و بر روی آن نیز قشری از مخلوط شن و ماسه بریزیم تا فاصله‌های خالی بالای قلوه هارا بپوشانیم و همچنین 1 سانتی متر روی کلیه‌ی سطوح پر شود.

باید به شدت حواسمان به رطوبت کف ساختمان باشد. عاملی که در کف سازی مانع نفوذ رطوبت از خاک کوبیده شده به سطوح بالاتر خواهد شد، قلوه چینی می‌باشد و چیزی که باعث به وجود آمدن سطح مسطح و مناسب برای بتن کف می‌شود نیز شن و ماسه‌ای است که روی قلوه‌ی چینی را پوشانده است. در صورتی که آب های زیر زمینی ترازشان به‌قدری بالا بیاید که خشکه ی چینی قادر به جلوگیری از نفوذ رطوبت به کف ساختمان نشود، علاوه بر آن در زیر فرش کف ساختمان را عایق کاری می‌کنند. باید عایق کف به‌طور مستقیم به عایق کرسی چینی متصل و یکپارچه باشد.

زیرسازی کف ساختمان

زیرسازی کف ساختمان

ایجاد سطحی مستوی و مستحکم

سطحی که فرش کف روی آن قرار می‌گیرد بایستی مستوی باشد زیرا بر روی خشکه ی چینی نمی‌توان عملیات مربوط به فرش کف را انجام داد و باید با اجرای حداقل 5 سانتی متر بتن بر روی خشکه ی چینی سطح مورد نیاز برای فرش کف را پدید آورد. نوع بتنی که در زیر سازی استفاده می‌شود نیز باید حداقل 200 کیلوگرم سیمان در متر مکعب بتن باشد و زیاد کردن ضخامت آن نیز به کاربرد کف سازی بستگی دارد. قبل از ریختن بتن باید تأسیسات زیر زمینی و قطعاتی که جای آن‌ها در زیر زمین است در جای خود مستقر شوند. لوله‌های فاضلاب و آب و کابل‌ها نیز در زیر بتن کف قرار می‌گیرند.

کف سازی بین طبقات

در طبقه‌های میانی کف سازی هر یک بر روی سقف طبقه‌ی پایینی واقع می‌شود و اجباری است که قبل از ریختن بتن در سر جای خود باشند. دو بخش این نوع کف سازی نیز عبارت‌اند از زیر سازی و فرش کف. کف سازی که در طبقات انجام می‌شود نیز باید فوق‌العاده مقاوم و تراز باشد.

مقاله در مورد کف سازی ساختمان

مقاله در مورد کف سازی ساختمان

زیر سازی

زیر سازی‌ای که مراحل ساده‌تری دارد زیر سازی کف طبقات می‌باشد. با توجه به این که سقف تمام شده بلندی‌ها و پستی‌هایی دارد (به‌ویژه اگر نوع آن طاق ضربی باشد) زیر سازی تنها نقشی که دارد این است که یک سطح مستوی و مقاوم برای ایجاد فرش کف به وجود می‌آورد. زیر سازی حتی‌الامکان بایستی سبک باشد و به همین دلیل نیز در زیرسازی از بتن سبک استفاده می‌شود.

مخلوط شدن پوکه معدنی یا کوره‌ای، حداقل مقدار سیمان 200 کیلوگرم در ازای 1000 کیلوگرم پوکه و شن و ماسه با ابعاد 0 تا 15 میلی متر همگی باهم بتن سبک را تشکیل داده که یکی از مصالح کف سازی. بعد از اینکه بتن سبک ریخته شده خشک شد بایستی سطح روی آن را با 2 سانتی متر ملات ماسه سیمان پر کرد.

نکته: نه تنها در زیرسازی بلکه در ساختمان های امروز باید در کل فرآیند ساخت مسئله «سبک سازی» را مدنظر و توجه قرار داد. همان گونه که همه می دانند، F=ma یعنی هرچه جرم ساختمان بیشتر باشد، به تبعیت از آن نیروی زلزله نیز بیشتر خواهد بود. لذا سبک سازی بسیار بسیار مهم بوده و همیشه بر این موضوع تاکید می شود که از بتن سبک و پوکه به جای نخاله استفاده گردد. چون متاسفانه برخی افراد از نخاله ها برای صاف کردن کف و … استفاده می کنند. (به علت این که نخاله رایگان است ولی بابت پوکه بایستی هزینه صرف شود.)

عایق کاری کف

در فضاهایی که امکان ریخته شدن آب روی کف وجود دارد (مثل آشپزخانه، حمام و …) یا سطح آب زیرزمینی به اندازه ای بالا است که احتمال عبور آب از خشک چینی و نفوذ در کف ساختمان وجود دارد، استفاده از عایق کاری ضروری است.

عایق کاری این فضاها باعث می گردد که از این فضاهای مرطوب به فضاهای خشک هیچ گونه نشت آبی نداشته باشیم. به علاوه، این امر سبب شده که آب نتواند از خارج به داخل ساختمان نفوذ نماید. به همین منظور، روی زیرسازی را با وسایلی که عایق رطوبت هستند عایق کاری می نماییم.

از کارهایی که ممکن است قبل از کف سازی انجام شود:

  • عبور لوله کشی آب از کف ساختمان
  • عبور خرطوم و سیم کشی برق از کف
  • عبور لوله‌های آب گرم پکیج از کف ساختمان برای گرمایش خانه

 انواع پوشش و مصالح مورد استفاده در کف‌سازی کف ساختمان

  • موزاییک فرش
  • سرامیک و کاشی
  • پارکِت
  • عايق رطوبتی (قير و گونی)
  • فوم بتون
  • شن
  • ماسه
  • سيمان

اجرای فرش کف با سنگ در کفسازی (کف سازی با سنگ)

کف سازی طبقات

کف سازی طبقات

  • سنگ انتخابی اولاً باید فاقد خلل و فرج باشد و ثانیاً مقاومت کافی در برابر سائیدگی را داشته باشد طرز فرش و ملات مصرفی مشابه فرش با آجر موزائیک است.

اجرای فرش کف با موزاییک

  • موزاییک در واقع کف پوشی متراکم‌ است؛ در حقيقت يک شکل از بتن است که تراکم خود را يا از طريق فشار پرسی و يا از طريق لرزش به دست آورده و از ماسه‌، سيمان‌، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرح‌های گوناگون ساخته می‌شود.‌
  • امروزه موزاییک به عنوان یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی شناخته می گردد.

موزاییک فرش

موزاییک ها با ابعاد و انواع گوناگون به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای کفپوش فضاهای داخلی و محوطه های خارجی استفاده می شوند. ملات موزاییک فرش غالبا یا ماسه آهک و یا ماسه سیمان بوده و پس از فرش موزاییک، درزهای موزاییک را با استفاده از دوغاب رقیق سیمان به صورت کامل پر می کنند. بلافاصله پس از آن سطح موزائیک فرش تمیز می‌شود.

موزاییک روی ملات ماسه سیمان به ضخامت متوسط ۲/۵ سانتیمتر‌ کار گذاشته شده و در اجرا بایستی حتما توجه داشت که خطوط درز موزائیک در اطاق‌های مجاور در یک امتداد باشند و پس از اجرای فرش کف بندها را با دوغاب سیمان و پودر سنگ پر می‌کنند و سپس سطح موزاییک را باپارچه پاک می‌کنند.

سرامیک و کاشی

ارتفاع کف سازی ساختمان

ارتفاع کف سازی ساختمان

  • فرش کف ممکن است با کاشی یا سرامیک انجام شود.
  • ترتیب اجرای آن مشابهت کامل با اجرای موزاییک دارد.
  • بایستی به این نکته نیز توجه داشت که فرش کف با کاشی یا سرامیک باید به وسیله کاشی یا سرامیک سالم و بدون لب پریدگی انجام شود.

اجرای فرش کف با کاشی و سرامیک

استفاده از سرامیک در كف‌سازی و نماسازی يا در توليدات وسايل بهداشتی و مصالح ساختمانی نظير انواع آجر سفال‌های تزئينی داخل و خارج ساختمان‌، سفال‌های بام ساختمان‌، كانال‌های فاضلابی‌، سفال‌های ضد اسيدی همه از سراميك‌هايی است كه از ديرباز تهيه و مصرف می‌شده است.

كف‌پوش‌هاى چوب پنبه‌اى

کف سازی روی خاک

کف سازی روی خاک

اين نوع کفپوش، همان گونه که از نامش نیز مشخص است، ازچوب پنبه حقيقى ساخته مى‌شود كه از پوست درخت بلوط گرفته می گردد. به دليل اين كه براى توليد اين كف‌پوش احتياج به پوست درخت بلوط داريم؛ لذا توليد آن براى اكوسيستم مخرب نخواهد بود.

پارکت

مراحل کف سازی

مراحل کف سازی

پارکت در حقیقت کف‌‌پوشی از جنس چوب است که برای داخل ساختمان استفاده می‌شود. بدین صورت که قطعات پارکت را به صورت موازی در کنار هم قرار می‌دهند تا کف ساختمان پوشیده شود. پارکت‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارند که بخاطر وجود بعضی از مواد پلاستیکی موجود در آن مانع از خوردگی‌های موریانه‌ای و حشرات می گردد.

خصوصیات پارکت مورد استفاده بعد از كفسازي

  • ‌مقاوم در برابر رطوبت
  • ‌مقاوم به ضربه
  • ‌مقاوم در مقابل خمش
  • ‌مقاوم در مقابل حرارت
  • ‌نفوذ نا‌پذیر در برابر اجسام ریز
  • ‌مقاوم در برابر سایش

اجرای فرش کف لاستیکی-پلاستیکی و پارکت

برای اجرای این فرش‌ها ابتدا بایستی سطحی کاملاً صاف به وجود آورد. برای بدست آوردن سطح کاملاً صاف ابتدا بعنوان زیرسازی کف را به وسیله آجر سیمانی ساده فرش می‌نمایند سپس روی آنرا بوسیله دو قشر ماستیک مخصوص زیر سازی صاف می‌نمایند. پس از انجام زیرسازی یاد شده قطعات لاستیکی-پلاستیکی یا پارکت را بوسیله چسب مخصوص کاملاً لب به لب و بدون درز نصب می‌کنند. در صورتی که  فرش کف پارکت شود آنرا با دستگاه مخصوص ساب زده و کاملاً صیقلی می‌کنند و سپس با دو دست لاک مخصوص روی آن را می‌پوشانند و مجدداً صیقلی می‌کنند.