نحوه تمیز کردن پارکت چوبي و برق انداختن آن به صورت کامل

پارکت پوششی مقرون به صرفه و در عین حال زیبا و بادوام است. این ویژگی ها سبب شده است که پارکت به عنوان پوششی مطرح برای انواع خانه ها مطرح گردد. با این حال یکی از مسائلی که در این میان اهمیت دارد، نحوه تمیز کردن پارکت کف است . نحوه تمیز کردن پارکت ساده بوده و به کفسابی و نماشویی نیازی ندارد. اما باید دقت کنید که پارکت کفپوشی بسیار حساس بوده و در صورتی که نگهداری از آن به صورت اصولی انجام نشود ، زیبایی خود را پس از مدت کوتاهی از دست خواهد داد. عزیزان بسیاری از ما پرسیده بودند که بهترين روش تميز كردن پاركت چیست؟ در این میان آموزشی جامع از تميز كردن پاركت چوبي برایتان آورده ایم ، پس با ما همراه باشید:

۱- تمیز کردن کف به وسیله جاروبرقی

تمیز کردن پارکت کف به وسیله جاروبرقی
تمیز کردن پارکت کف به وسیله جاروبرقی

اگر کف شما پارکت است ، بدین معناست که از چوب طبیعی ساخته شده است . با توجه به بافت چوب و درزهای فراوانی که در آن وجود دارد ، این نکته را از یاد نبرید که بسیاری از آلودگی ها و گرد و خاک ها در درزها و بافت ریز چوب جمع می شوند. برای همین شما می بایست در گام اول به کمک یک جاروبرقی این درزها را پاک نمایید. این کار به عنوان مرحله اول عملیات تمیز کردن پارکت توصیه می گردد.

۲- گام دوم تمیز کردن پارکت: کف را تی بکشید.

تميز كردن پاركت چوبي
تميز كردن پاركت چوبي

تی کشیدن یکی از مهم ترین گام ها در تمیز کردن پارکت به شمار می رود. گفتنی است که البته باید در این مرحله حتما از تی به صورت خشک استفاده نمایید. چرا که رطوبت چوب را خراب می کند. می توانید برای این منظور از تی های مخصوص کف های چوبی یا طی مخصوص پارکت که در بازار موجود است ، استفاده کنید. (اگر تی را خیس کرده اید، رطوبت آن را کامل کامل بگیرید تا خشک شود.)

۳- تی کشیدن مرطوب

تميز كردن پاركت چوبي
تميز كردن پاركت چوبي

در صورتی که کف شما در برابر رطوبت عایق است، می توانید از تی به صورت مرطوب نیز استفاده کنید ، با این حال باز هم نباید به یاد ببرید که آب ممکن است کف را خراب کند . (ّدقت کنید که آب دشمن پارکت است و آن را نابود می کند.) برای این منظور سعی کنید که تا جایی که ممکن است ، از مقدار کمی آب استفاده نمایید. پس از مرطوب کردن تی ، در گوشه ای از فضا بایستید و تی را به شکل عدد ۸ انگلیسی روی زمین بکشید تا گرد و غبار روی زمین را به خود جذب کند. این کار را آن قدر تکرار کنید که کف خشک شود. یادتان باشد شما نباید بگذارید که آبی روی سطح باقی بماند. (بهتر است که در طول این عملیات، تی فقط اندکی مرطوب شده باشد و نتوان گفت که تی خیس است. اگر تی شما خیس شده است، ابتدا آب آن را بگیرید.

۴- انجام مراحل بالا به صورت منظم

نحوه تميز كردن پاركت
نحوه تميز كردن پاركت

کارهایی که تا به اینجا انجام دادید، جزء عملیات «تمیز کردن مقدماتی پارکت» محسوب می شد. یادتان باشد که بهتر است مراحل بالا را هرچند وقت یک بار به صورت منظم انجام دهید. در این صورت شما خواهید توانست که وضعیت کف پارکت ساختمان خود را به بهترین و سالم ترین شکل ممکن حفظ کنید.

حال اگر می خواهید که پارک کف ساختمان خود را به شکل تخصصی تمیز نمایید، در ادامه با ما همراه باشید:

تمیز کردن کف پارکت به صورت تخصصی

تا اینجای کار، آماده سازی برای آغاز عملیات تمیزکاری کف پارکت را برای شما عزیزان تشریح نمودیم. در ادامه، به صورت تخصصی خواهیم پرداخت. از یاد نبرید قبل از انجام مراحل بعد، باید کارهای بالا را انجام داده باشید.

۵- یافتن شوینده مناسب

استفاده از پاک کننده های الکلی به منظور برق انداختن پارکت
استفاده از پاک کننده های الکلی به منظور برق انداختن پارکت

این مرحله، بسیار مهم و حساس است. تا اینجا که آماده سازی کف را انجام دادیم و حالا باید در انتخاب مایع پاک کننده پارکت دقت کنیم. اگر سری به مصالح فروشی ها بزنید، به شما محصولات مختلفی برای تمیز کردن پارک پیشنهاد می دهند. بررسی ها نشان می دهد که کل این محصولات سه ویژگی بیشتر ندارند:

  1. تمیز و پاک کردن کف پارکت
  2. برق انداختن و زیباسازی کف پارکت
  3. ایجاد لایه محافظ روی پارکت به منظور

هر محصول، ویژگی های خاص خودش را دارد. برخی محصولات فقط کار تمیز کردن را انجام داده ولی برخی دیگر ادعای انجام هر سه کار بالا را دارند. با توجه به انتظاری که از کف ساختمان خود داشته و بودجه تان، می توانید یک پاک کننده مناسب برای پارکت خانه تان خریداری نمایید. با این حال اگر به این مواد دسترسی ندارید، در گام بعد به شما خواهیم گفت که چگونه خودتان یک شوینده مناسب برای پارکت کف بسازید.

نکته مهم : برای تمیز کردن کف پارکت به هیچ عنوان از شوینده های قوی مثل محلول های حاوی کلر یا سرکه استفاده نکنید.

نکته مهم۳ درباره روش براق كردن پاركتاز پولیش های مخصوص پارکت برای برق انداختن پارکت و برگرداندن جلای اولیه اش استفاده کنید. (دقت کنید که نباید از هر ماده ای برای براق کردن پارکت استفاده کنید. چرا که روی هر پارکت یک لایه محافظ وجود داشته که سبب کاهش نفوذ مواد به آن می گردد و شما با استفاده از موادی که مخصوص این کار نیستند، اگرچه ممکن است که پارکت را براق کنید اما ممکن است که آن لایه از بین برود و پس از یک سال پارکت کف خانه شما خراب گردد.)

نکته مهم۴: در صورت امکان از شوینده هایی استفاده کنید که در خواص آن ها «آب بند بودن» ذکر شده است. چرا که عایق کردن چوب در برابر آب، می تواند تا حد بسیار زیادی نفوذ مواد به داخل آن را کاهش داده و سبب شود که عمر پارکت کف ساختمان شما بسیار بسیار بیشتر از قبل گردد.

نکته مهم۵: در صورت پیدا نکردن پاک کننده پارکت در بازار، می توانید همان پاک کننده های چوب را تهیه فرمایید. 

۶- ساخت محلول پاک کننده کف پارکت

نحوه تميز كردن پاركت
نحوه تميز كردن پاركت

اگر به هر دلیلی نتوانسته اید که هیچ محلول پاک کننده ای از بازار تهیه کنید، می توانید در این مرحله، خودتان محلول دلخواه خود را بسازید. برای این منظور، کافی است که یک سطل را با آب گرم پر نموده و حدود ۱/۴ یک فنجان مایع ظرفشویی در آن بریزید. مجددا باز هم تاکید می کنیم که از سرکه، آمونیاک یا محصولات مشابه پاک کننده ای که pH نسبتا بالایی دارند خودداری نمایید.

۷- تمیز کردن با استفاده از پاک کننده

روش تميز كردن پاركت
روش تميز كردن پاركت

با استفاده از یک تی دستی و محلول پاک کننده که خود ساخته اید و یا از بازار خریداری نموده اید، می توانید به پاک کردن پارکت اقدام نمایید. در این مرحله حتما، حتما و حتما به خاطر داشته باشید که، آب دشمن پارکت و چوب است. پس تا جای که می توانید، از شوینده در حداقل مقدار ممکن استفاده کنید. به صورتی که تی شما فقط کمی مرطوب باشد و اصلا خیس نباشد. 

۸- حفاظت از کف پارکت

پارکت جزء کفپوش های لوکس و گران است، پس بهتر است که حتما از آن محافظت کنید. یکی از بهترین راه های پرتردد نیز انداختن پادری در محل های پرتردد مثل جلوی در است. بدین صورت، پس از فرآیند تمیزکردن پارکت شما می توانید عمر پارکت کف ساختمان خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

منابع:

ساختمان ۱۱۵

ساختمان ۱۱۵

WikiHow

4 دیدگاه دربارهٔ «نحوه تمیز کردن پارکت چوبي و برق انداختن آن به صورت کامل»

  1. خیلی اموزش خوبی بود
    البته اینم بگم در مجموع کمتر کسی جرئت داره پارکت رو تمیز کنه
    هر اسیبی به پارکت برسه خیلی گرون تموم میشه

  2. خیلی خوب بود
    بنده که در زمینه فروش پارکت فعالیت دارم (کارشناس فروش هستم) تایید می کنم که دقیقا همین طور هست و تمیز کردن پارکت کاری بسیار حساس هست
    اموزش خوبی بود در مجموع

  3. مهندسی علی حسینی

    پاک کردن پارکت چوبی یکی از حساس ترین کارها هست چون به طور کلی چوب به شدت به رطوبت حساسه
    اینو باید مدنظر داشت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *