نحوه پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس و همه چیز! (کامل)

احتمالا تاکنون برای شما بارها پیش آمده که جوهر خودکار و یا خودنویس، لباس یا هر وسیله دیگری در خانه را آلوده کرده باشد. یکی از مواردی که بسیار اتفاق می افتد، پس دادن جوهر خودکار به جیب پیراهن است. هم چنین پس دادن رنگ جوهر خودکار به روپوش ها و مقنعه های بچه دبستانی ها، مشکل شایع دیگری است. با این حال نگران نباشید، ما در این آموزش به شما خواهیم گفت که در این موارد چه باید کرد.

نحوه پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس
نحوه پاک کردن جوهر خودکار از روی لباس

نکته ی مهم: به عنوان اولین نکته، این را بدانید که اگر لباس شما به جوهر آغشته شد، باید در پاک کردن آن عجله کنید. هرچه سریع تر اقدام کنید، شانس شما برای پاک کردن جوهر بیشتر خواهد بود.

پاک کردن لکه جوهر از کیف یا کاپشن چرم

پاك كردن لكه خودكار از روي چرم - پاك كردن جوهر از روي چرم
پاك كردن لكه خودكار از روي چرم – پاك كردن جوهر از روي چرم

اگر کاپشن یا کیف چرمی تان به جوهر آغشته شده است، می توانید با استفاده از الکل یا تافت برای پاک کردن آن اقدام فرمایید. با این دقت کنید همان گونه که گفتیم، بهتر است که سریعا قبل از خشک شدن جوهر برای پاکسازی اقدام نمایید.

چجوری لکه جوهر را از روی لباس پاک کنیم
چجوری لکه جوهر را از روی لباس پاک کنیم

پاک کردن لکه جوهر خودکار از جیب لباس یا کت

نحوه پاك كردن خط خودكار از لباس
نحوه پاك كردن خط خودكار از لباس

همان گونه که ذکر شد، این پدیده بسیار اتفاق می افتد. توجه داشته باشید که در این موارد، بهتر است که برای از بین بردن این لکه ها از دوغ یا شیر استفاده نمایید. نحوه کار نیز به این صورت است که بخشی که جوهری شده را داخل ظرف حاوی دوغ یا شیر قرار داده و در حدود ۵ دقیقه صبر می کند. سپس آن را با آب آبکشی می نمایید. با چند بار تکرار این عمل، به سادگی تمام لکه جوهر محو خواهد گردید.

پاک کردن لکه جوهر از مبل

پاك كردن لكه جوهر خودكار از روي مبل - لکه خودکار روی مبل مخمل
پاك كردن لكه جوهر خودكار از روي مبل – لکه خودکار روی مبل مخمل

اگر لکه جوهر روی مبل افتاده باشد، می توانید محل جوهر را خیس نموده و اندکی نمک روی آن بریزید. حال به کمک قطعه ای از یک پارچه تمیز روی آن بمالید. هم چنین در این مورد اگر به مواد شیمیایی دسترسی دارید، می توانید مخلوط گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه مالیده و سپس با آب و پودر شستشو دهید.

پاک کردن لکه جوهر از فرش

پاك كردن جوهر خودكار از روي فرش
پاك كردن جوهر خودكار از روي فرش

در صورتی که فرش خانه تان توسط جوهر آلوده شده است، می توانید از یک تکنیک سنتی قدیمی استفاده کنید که در اکثر موارد بسیار عالی جواب می دهد. در این موارد ابتدا اندکی ماست روی لکه ریخته و سپس ماست را با قاشق جمع نمایید.

ماست می تواند جوهر را جذب نموده در نتیجه لکه از فرش شما پاک خواهد شد. با این حال متاسفانه این تکنیک تنها در مورد جوهرهایی که تازه ریخته شده جواب می دهد.

اما اگر لکه جوهر روی فرش قدیمی است:

برای پاک کردن لکه جوهر از فرش که مدت ها قبل ریخته شده است، می توانید یک قاشق غذاخوری سرکه را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی در ۲ فنجان آب گرم مخلوط نمایید. سپس یک دستمال تمیز و یا یک اسفنج را درون محلول زده و روی لکه جوهر می کشید. پس از این که محلول جذب فرش شد، دوباره دستمال را روی لکه کشیده تا لکه به کلی از میان برود.

حال می بایست یک پارچه تمیز دیگر را با آب سرد خیس کرده و سپس محل لکه را تمیز و سپس خشک می نمایید. پس از آن یک دستمال کاغذی برداشته و روی لکه ضربه می زنید. (در این مرحله فقط و فقط باید ضربه بزنید. به هیچ عنوان دستمال را به فرش نمالید که جوهر پخش می شود!)

سپس روی یک دستمال دیگر کمی تافت و الکل سفید ریخته و روی لکه ضربه می زنید تا جوهر فرش، جذب دستمال گردد. پس از از بین رفتن لکه، با استفاده از یک دستمال کاغذی مرطوب آن محل را پاک نموده تا الکل و مواد بیرون بیایند.

پاك كردن لكه جوهر روان نویس از روي لباس
پاك كردن لكه جوهر روان نویس از روي لباس

نکته ی خیلی مهم: مراحل بالا در موردی که لکه روی فرش ریخته شده قدیمی است، نیاز به حوصله و صبر و همت دارد. اگر حوصله انجام این مراحل را ندارید، لطفا از انجام این کار اجتناب کنید. چرا که ممکن است سبب آسیب رسیدن به فرش شده و همان لکه کوچک جوهر را در سطح فرش پخش نمایید. بنابراین فقط در زمانی که حوصله و وقت آزاد کافی دارید، برای انجام این کار اقدام فرمایید.

مطالب پیشنهادی » براق کردن سنگ

منبع: سایت کفسابی و نماشویی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *