آشنایی با کف کاذب به صورت مختصر و مفید + تصاویر

ترجمه درست واژه انگلیسی نام این محصول «کف بلند شده» است که دلیل استفاده از آن معمولاً برای پوشش حجم فراوانی از کابل‌های تأسیساتی می‌باشد که در برخی از اماکن استفاده می‌شود. کف کاذب محصول تولیدی است که نقطه مقابل سقف کاذب بوده و به کفی گفته می‌شود که کف اصلی بنای ساختمانی به‌حساب نمی‌آید و برای افزایش ارتفاع محل عبور به‌وسیله پایه‌هایی روی کف اصلی طبقات اجرا و پیاده سازی می‌شود. در حال حاضر انواعی از کف کاذب با هدف به کار گیری سیستم گرمایی در کف و منتقل کردن آب‌های سطحی و کاستن از رطوبت و نیز با هدف سبک نمودن ساختمان‌ها به کار برده می‌شود.

انواع گوناگون کف کاذب از منظر کاربرد

  1. جهت سبک سازی ساختمان
  2. جهت منتقل نمودن آب‌های سطحی، خاک و ماسه
  3. جهت استفاده در سیستم گرمایش از کف و کاستن از رطوبت
  4. جهت پوشش دادن تأسیسات

جنس کف کاذب

کف‌پوش‌های گوناگونی مانند کف‌پوش‌های آنتی استاتیک و صنعتی در انواع گوناگون PVC و لمینت های H.P.L، موکت، پارکت و … را در بر می‌گیرد که در مقابل سابیده شدن، آتش سوزی و آسیب دیدگی مقاوم بوده و استحکام زیادی را دارا می‌باشند.

بخش‌های مختلف کف کاذب

معمولاً کف‌های کاذب مرکب از بخش‌هایی شامل پایه، رابط، تایل یا کفه، می‌باشند که بر اساس نوع کف کاذب، برای تولید آن‌ها مواد گوناگونی را به کار می‌برند.

ویژگی‌های کف کاذب (فولادی و آلومینیومی)

  • سرعت و دقت بالا در اجرا و پیاده سازی تراز
  • دارای قابلیت اتصال الکتریکی به زمین یا ارت
  • پایداری در مقابل الکتریسیته ساکن (آنتی استاتیک و کانداکتیو)
  • پایداری در مقابل بارهای استاتیک
  • دارای قابلیت گزینش انواع کف‌پوش سطح (HPL، کف‌پوش‌های وینلی، موکت، سنگ)
  • ایجاد محیطی مناسب جهت پیاده سازی و نصب سیستم‌های تأسیساتی و برق و…
  • قابلیت دسترسی راحت و فوری به تأسیسات
  • سبک سازی و کاستن از بار مرده ساختمان
  • دارای قابلیت عایق بودن (دما و دارای خصوصیت آکوستیک)
  • قابلیت جایگزینی و مراقبت راحت

کف کاذب مخصوص سبک سازی ساختمان

این کف‌های کاذب معمولاً با استفاده از چسب بتن به‌طور مستقیم روی سقف‌های بتنی اجرا و پیاده سازی می‌شوند و احتیاجی و در نصب آن‌ها نیازی به زیر سازی نیست. در این نوع کف‌ها معمولاً تایل هایی از جنس مرمر مصنوعی، گرانیت مصنوعی و چوب فشرده به کار می‌رود و در فضاهای اداری کاربرد فراوانی دارد، این کف‌ها عموماً به‌راحتی حمل و نقل می‌شوند و در محیط‌های بسته استفاده می‌شوند، این نوع از کف کاذب خاصیت‌های کف‌های دیگر را هم دارند.

در غرفه‌های نمایشگاهی بیشتر این نوع از کف کاذب قابل اجرا است و به دلیل طراحی خاصی که دارد پایداری بسیار مناسبی در برابر بارهای جانبی از خود نشان می‌دهد و بی‌نیاز از شاسی سازی و یا محل تکیه از اطراف قابل اجرا کاملاً جدا بوده و مستقل می‌باشد. از دیگر مزایای این کف کاذب قابلیت اجرای آن در سطوح ناهموار می‌باشد.

کف کاذب مخصوص خاک و ماسه و انتقال آب‌های سطحی

این کف‌ها معمولاً دارای تایل های پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ و پایه‌های آلومینیومی و فولادی و یا پلاستیکی می‌باشند و به‌عنوان کف کاذب ثابت بیشتر در کارخانه‌ها و یا محیط‌های آزاد استفاده می‌شوند.

این نوع از کف کاذب‌ها اغلب شبکه شبکه و یا شکاف دار می‌باشند و در آزمایشگاه‌ها، آبکاری‌ها و حتی پیرامون استخرهای ورزشی و اماکن عمومی ورزشی و کشورهای شن خیز و باران خیز، سالن‌های مواد شیمیائی و کارخانه‌های دارویی و غذایی اجرا و پیاده سازی می‌شوند.

کف کاذب جهت نصب سیستم گرمایشی از کف و کاستن از رطوبت

سطح آن‌ها معمولاً از جنس‌هایی مثل HPL، سرامیک، پارکت و کف‌پوش‌های چوب پنبه‌ای می‌باشد. این کف‌های کاذب معمولاً متشکل از پایه‌های بسیار کوتاه و تایل های کم ضخامت می‌باشند که جهت بارهای سنگین توصیه نمی‌شوند، اما عمل انتقال حرارت را به‌خوبی انجام می‌دهند. این نوع کف کاذب عموماً به حالت ثابت می‌باشند و پس از پیاده سازی امکان جابه‌جایی تایل ها به‌راحتی رخ نمی‌دهد، این نوع از کف‌های کاذب دارای ویژگی‌هایی می‌باشند که در زیر آمده است:

  • بادوام در مقابل نم و مواد شوینده
  • عایق صوتی خوب
  • کف کاذب فولادی
  • مستحکم در مقابل ورود حشرات
  • انتخابی مناسب جهت استفاده در خانه‌های پیش ساخته

کف کاذب ویژه پوشاندن تأسیسات

این نوع کف‌های کاذب ضد الکتریسیته سکون می‌باشند و آستانه تحمل بالایی در مقابل حریق دارند. این کف‌ها در حقیقت همان کف کاذب آلومینیومی بوده که به علت وجود مشکلات اقتصادی جنس فولادی و چوبی آن در برخی از مکان‌ها به‌جای آن‌ها به کار می‌رود. کف کاذب فولادی نوع دیگری از کف‌های کاذب، به شمار می‌رود که ارزان بودن آن در قیاس با انواع کف‌های کاذب آلومینیومی و بقیه کف‌های کاذب از جمله مزیت‌های آن می‌باشد.

این نوع کف‌ها معمولاً در مراکز مخابراتی و کامپیوتری و سالن‌های صنعتی استفاده می‌شوند و برای ایجاد یک پوشش خوب برای کابل‌های برق و شبکه کامپیوتر به کار برده می‌شوند و به‌عنوان کف‌های کاذب سیار و قابل حمل استفاده می‌شوند.

مطالب پیشنهادی » روش تمیز کردن پارکت – سنگ برای کف حیاط

خدمات کفسابی: بهترین کفسابی در تهران و پیچ رولپلاک نما

3 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با کف کاذب به صورت مختصر و مفید + تصاویر»

  1. کف کاذب خیلی خوبه
    ما دیروز یه مورد کار کردیم واقعا راضی بودیم
    البته ما برا اتاق سرور استفاده کردیم حالا نمیدونم چه مدلش بود

  2. احسنت و آفرین بر شما
    خیلی خیلی خوب کف کاذب رو توضیح دادین هیچ جا به این خوبی توضیح نداده بود
    نمیدونم چرا همه سایتا میخواین قضیه رو پیچیده کنن
    این توضیحات رو بگین خب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *