پدیکور کف پا

پدیکور کف پا
4 آذر 1402
745 بازدید

به عمل برداشتن گوشت اضافه دور ناخن پا  ، « پدیکور » گفته می شود . با اجرای پدیکور ، گوشت های اضافه دور ناخن های پا گرفته شده و پوسته های اضافی کف پا که باعث آزار می شود برطرف خواهد شد .  با این کار می توان از ترک خوردن پاشنه پا نیز […]

به عمل برداشتن گوشت اضافه دور ناخن پا  ، « پدیکور » گفته می شود . با اجرای پدیکور ، گوشت های اضافه دور ناخن های پا گرفته شده و پوسته های اضافی کف پا که باعث آزار می شود برطرف خواهد شد .  با این کار می توان از ترک خوردن پاشنه پا نیز جلوگیری  کرد و در نهایت پاهایی زیبا و تمیز داشت .

اجرای مرحله به مرحله پدیکور :

1- در شروع کار لازم است هرگونه لاک را از ناخن های پا، پاک نمود . ناخن های پا باید با ناخن گیر مرتب شوند . لبه های زبر آن نیز با سوهان صاف گردد .

2 – سپس باید یک لگن را با آب ولرم رو به داغ پر  نمود ، و یک فنجان نمک فرنگی اصل ( سولفات دومنیزی ) و چند قطره از روغن های ضروری همچون رزماری ، اوکالیپتوس یا منتول به آن افزود .

پدیکور کف پا

پدیکور کف پا

3  – لازم است روی یک صندلی راحت نشسته و پاها را کاملا در محتوی آب گرم  طی پنج دقیقه یا بیشتر خیس نمود .

4 – سپس از یک اسکراب پا کمک گرفته و آن را به تمامی سطح روی پا و همچنین ساق پا زد و در انتها برای شستن ماده اسکراب ،  پاها را آبکشی نمود .

5 – گفتنی است سوهان پا و یا سنگ پا را باید در آب نمناک نموده ، کف زبر آن را به آرامی در کف پا و به ویژه نواحی سفت شده مانند پاشنه پا مالش داد .

6 – پس از این مرحله باید پاها را آبکشی نموده تا پوست های مرده شسته شود . بعد می توان با یک حوله پاها را خشک نمود .

7 – می توان به پاها کرم پا  یا مرطوب کننده قوی زد  تا پوست نرم شود . در همین حین می توان پاها را ماساژ داد تا جریان خون در آن افزایش یابد . قسمت انگشتان پا را باید از لوسیون چرب پاک نمود  تا لاک ناخن بهتر روی آن قرار گیرد .

8 – می توان  از براق کننده ناخن روی همه ناخن های پا استفاده کرد .

آموزش پدیکور و کفسابی پا

آموزش پدیکور و کفسابی پا

راه هایی برای ماندگاری پدیکور :

  • ناخن‌ها باید بیشتر آبرسانی شوند : با استفاده از  روغن مخصوص کوتیکول ، ناخن و پوست اطراف آن هیدراته می‌ شود  . مرطوب نگاه داشتن ناخن ‌ها، باعث ممانعت از پوسته پوسته شدن آن می ‌شود . استفاده از یک روغن کوتیکول کاملا طبیعی باید بعد از دوش آب گرم ( نه داغ ) انجام گیرد ، زیرا در آن زمان پوست ، بهتر رطوبت را جذب می ‌کند . برای زیباتر کردن انگشتان،  باید آنها را روزانه با مقداری روغن ماساژ داد .
  • از فرمول‌هایی که سریع خشک می‌شوند استفاده نکنید : برای یک پدیکور با دوام ، باید صبور بود . لاک ‌هایی که حاوی علامت « خشک شدن سریع » هستند ، اغلب قبل از اینکه کامل به ناخن بچسبند خشک می‌شوند ، در نتیجه راحت ‌تر هم پوسته پوسته می‌ گردند . زمان خشک شدن استاندارد لاک ، ۲۰ دقیقه است . در صورت نداشتن وقت کافی می توان انگشتان تازه‌ی لاک زده را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در یک کاسه‌ی آب یخ فرو برد . سرمای زیاد کمک می‌ کند تا  لاک ، سریع‌ تر به ناخن بچسبد . همچنین می ‌توان بر روی ناخن ها از اسپری پخت و پز استفاده کرد ! این روش مورد تایید خیلی‌هاست.
کفسابی پا

کفسابی پا

  • در سالن، از لاک شخصی استفاده کنید : در سالن های زیبایی ، لاک‌ های رنگارنگ و متنوعی وجود دارد  اما نمی توان قدمت آنها را تشخیص داد . هنگامی که لاک کهنه می شود ، راحت تر پوسته می شود  و هنگام استفاده ، نرم و روان نیست  . در بعضی از آرایشگاه ‌ها ، معمولا چند قطره استون یا یک ماده‌ روان کننده‌ی دیگر به لاک اضافه می ‌کنند تا بتوانند مدت بیشتری از لاک استفاده کنند . این کار هم، می‌تواند باعث پوسته دادن بیشتر می گردد .
  • از روکش لاک استفاده کنید : روکش‌ لاک ( تاپ کت‌ ) می تواند یک سد محافظتی برای کمک به چسبندگی بیشتر لاک ناخن پدید آورد .  برای حفاظت بهتر، از یک روکش لاک بی ‌رنگ ،  یک روز در میان باید  استفاده کرد .
  • مراقب کفش‌هایتان باشید : در صورت امکان ، باید ۱۰ تا ۱۲ ساعت پس از پدیکور، از پوشیدن کفش های جلوبسته خودداری نمود و یا از صندل جلو باز استفاده کرد . بدین ترتیب، وقتی کفش پوشیده می شود لاک خیس ، ترک نمی‌خورد و پوسته نمی ‌دهد . در صورت استفاده از کفش جلوبسته ،  باید آن را با جوراب پوشید . جوراب از ایجاد اصطکاک که منجر به شکستن و پوسته پوسته شدن می ‌گردد، جلوگیری به عمل خواهد آورد .
کف سابی پا در آرایشگاه

کف سابی پا در آرایشگاه

کف سابی پا :

عمدتا کف سابی پا بر روی کف پای خشک و پاشنه‌ های ترک خورده اجرا می گردد .  کف سابی پا عمدتا برای از بین بردن پوست ‌های مرده و بخش ‌های سفت شده و خشن کف پا انجام می شود  .  کف پای ترک خورده و خشک زیبا نیست و آلودگی های زیادی را به خود جذب می کند . با کف سابی پا می‌ توان از شر ترک ‌های پاشنه پا و خشکی کف پا خلاص شد . برای این کار باید از رنده یا سوهان ‌های مخصوص کف پا جهت کف سابی پا استفاده نمود .

وسایل مورد نیاز کف سابی پا

وسایل مورد نیاز کف سابی پا

مرحله اول ) تهیه  سوهان یا رنده پا : در بازار انواع سوهان ، رنده و سنگ پاهای برقی عرضه می شود  . رایج ‌ترین آنها سوهان‌ ها ، دارای دسته چوبی یا پلاستیکی بوده و تیغه آن دو طرفه می باشد . « سوهان پا » موجود در بازار دارای تیغه ای دو طرفه هستند ، یعنی یک طرف آن ناهموارتر و زبرتر است .  در شروع کار لازم است از سمتی که زبرتر است استفاده نمود و بعدا از طرف نرم ‌تر استفاده کرد . « سنگ پای برقی » دارای  سرعت و راحتی بیشتر در هنگام استفاده است .  این امر ،  تاثیر به سزایی در نرم کردن پاها دارد . « سنگ پای شیشه ‌ای » به راحتی تمیز می‌ شوند و به آسانی می ‌توان آنها را در آب جوش قرار داد تا کاملا تمیز و ضدعفونی گردند .

توجه داشته باشید که اگر سوهان پا برای شرایط پای شخص بیش از حد زبر و خشن به نظر می آید و به نظر شما فرد آنقدرها هم پوست مرده در کف پایش ندارد، می توانید از روش های دیگر مثل «اسکراب مخصوص کف پا» در این شرایط استفاده نمایید. این اسکراب ها به راحتی در فروشگاه های لوازم ارایشی و بهداشتی ارائه می شوند که می توانید آن ها را تهیه نمایید. این اسکراب ها را بیشتر زمانی استفاده می کنند که میزان پوست مرده در کف پا اندک است. اما اگر پینه های بزرگی در کف پا مشاهده نمودید و احساس کردید که کف شا بیش از حد زبر و خشن است، می توانید از سوهان استفاده نمایید. هم چنین دقت داشته باشید که اگر ترک های شدیدی در پا دارید، بهترین گزینه برای شما «سنگ پای سنتی» خواهد بود.

پدیکور و کفسابی پا

پدیکور و کفسابی پا

مرحله دوم )  تهیه مواد و روغن های مورد نیاز : در ابتدا لازم است پاها را در درون ظرف آب گرمی که مقداری روغن ( روغن زیتون ،  روغن ‌های معطری همچون روغن اسطوخودوس یا بابونه  ) یا  ویتامین ،  صابون معمولی یا معطر ،  نمک و یا حتی روغن‌ های معطر است غوطه ور نمود .  از ویتامین‌ ها ، روغن ‌ها و شوینده ‌های حاوی ویتامین‌های A و E نمک اپسوم (  درمانی برای پوست ‌های ترک خورده و پاشنه‌ های دردناک ) نیز می توان بهره گرفت .

آموزش پدیکور و کفسابی

آموزش پدیکور و کفسابی

مرحله سوم )  کف سابی پا : حداقل ۵ دقیقه زمان نیاز است تا پاها در آب و روغن‌ های نرم ‌کننده غوطه ور شوند .  در کل ،  سپری کردن ۱۵ دقیقه بسیار ایده آل است  . قبل از استفاده از سوهان پا ،  پوست پاها باید کاملا نرم شوند .  زیرا سوهان زدن به پا های خیلی خشک و ترک خورده ،  می تواند باعث خونریزی شود . بعد از نرم شدن پوست،  باید پاها را توسط حوله خشک نمود ولی نباید رطوبت آن کاملا از دست رود و پوست‌ دوباره خشن شود . باید مناطق خشک ، سفت و یا ترک خورده پا شناسایی گردند .  معمولا بالای انگشتان ،  پاشنه پا و کناره‌های کف پا بیشتر از بقیه قسمت ‌ها خشک و زبر می ‌شوند .   برای شروع کفسابی ، باید از سوهان پا استفاده کرد . پا باید بر روی زانوی مخالف قرار گیرد .  برای استفاده از سوهان باید توجه داشت که همیشه باید تیغه آن به طرف پایین حرکت داده شود و بر روی بخش‌ های سفت شده پوست کشیده گردد و  تا زمانی که پوست نرم شود باید این کار را ادامه یابد . لازم به ذکر است هرگز نباید سوهان بر روی قسمت ‌های نرم و بدون مشکل پا کشیده شود .  در مرحله بعدی باید از سنگ پا استفاده نمود  .  قبل استفاده از سنگ پا ،  می توان مقداری لوسیون یا روغن به کف پای خود زد تا سنگ پا راحت ‌تر بر روی پا حرکت کند .

مراحل پدیکور و کفسابی

مراحل پدیکور و کفسابی

مرحله چهارم )  بررسی پا و اتمام کف سابی : در مرحله چهارم باید کف پاها به دقت بررسی شوند تا همه قسمت ‌های آن کاملا پوستی نرم داشته باشند .  در سوهان زدن پا نباید افراط نمود ، زیرا استفاده بیش از حد از سوهان پا منجر به ایجاد قرمزی و التهاب و حتی بریدگی در کف پا خواهد شد .

مرحله پنجم ) آب رسانی و ماساژ پاها : برای آب ‌رسانی پاها می‌ توان از کرم‌ ها یا لوسیون‌ های مرطوب‌ کننده مخصوص پا استفاده کرد .  آن را باید بیشتر به قسمت‌ هایی از کف پا کرم زد که سوهان کشیده شده است .  از انواع روغن ‌های معطر یا لوسیون نیز می توان استفاده و پاهای خود را ماساژ داد .  با ماساژ پاها گردش خون در پاها بیشتر می شود ،  عضلات آن استراحت می کند  کنند و درد کاهش یابد  .  تقریبا یک دقیقه نیاز است که هر کدام از پاها ماساژ داده شود .