اپوکسی کف سابی

تعریف کفپوش اپوکسی به زبان ساده : کفپوش های اپوکسی از اجزای لایه های رنگی بسیار مقاوم تشکیل ‌شده است ، این مقاومت محصول ماده اولیه ی این رنگ می باشد که « رزین اپوکسی » نام دارد . « رزین اپوکسی » ، نوعی مایع شیمیایی است که بعد از مخلوط شدن با ماده سخت ‌کننده  یا همان ماده فعال ‌کننده شیمیایی ( هاردنر ) ، به ماده‌ای سخت و مقاوم تبدیل می گردد . به همین دلیل ، مواد اپوکسی را  یک ماده‌ دو جزئی می دانند . در این نوشتار توضیحاتی راجع به کفپوش اپوکسی کف سابی و یا ساب زدن اپوکسی برای شما عزیزان تشریح خواهیم نمود:

دو جزئی به این معنی است که باید « هاردنر » را با ماده اپوکسی ترکیب کنیم .  پس از ترکیب شدن رزین اپوکسی با هاردنر ، این مواد شروع به فعل ‌و انفعال شیمیایی می‌ کنند و مواد اپوکسی شروع به سخت شدن می‌ نمایند . ابتدا پس از سپری شدن چند ساعت ، مواد به ‌صورت ژل می‌ گردد و بعد از سپری شدن ۲۴ ساعت به ‌صورت ظاهری خشک می ‌شود و بعد از سپری شدن  ۷ تا ۱۰ روز کاملا سخت می شود .

اپوکسی کف سابی
اپوکسی کف سابی

نکته مورد توجه  :  شایان ذکر است در اجرای کفپوش اپوکسی ، نباید از مواد رقیق‌ کننده ای همچون « تینر فوری » استفاده نمود چون باعث تغییر در ساختار مولکولی مواد اپوکسی شده و مقاومت و خواص شیمیایی آن را عوض می کند . باید دقت داشت که میزان ترکیب مواد اپوکسی با هاردنر ، در شرکت ‌های مختلف متفاوت است . معمولاً میزان ترکیب این مواد بر روی ظرف آنها نوشته ‌شده است . بنابراین توصیه می‌ شود برای این کار از ترازوی دیجیتال استفاده گردد زیرا اگر این مواد درست باهم ترکیب نشوند کفپوش هیچ گاه خشک نخواهد شد .

کف ساب اپوکسی
کف ساب اپوکسی

تاریخچه کفپوش اپوکسی در جهان :

در سال ۱۹۰۹ میلادی ، دانشمندان علم شیمی بعد از سنتز و ترکیب مواد شیمیایی  ، ماده‌ ای لزج و چسب ناک بدست آوردند . ابتدا آن را یک ماده‌ی زائد و مزاحم می‌ دانستند و  دور می ‌ریختند . اما پس از مدتی متوجه شدند که این ماده دارای استفاده‌ های مفیدی نیز هست . از اینرو آن را در سال ۱۹۰۹ میلادی به ثبت رساندند .  دانشمندی به نام « پیر کاستان » توانست مقاومت و سختی این رزین را افزایش دهد و از آن توسط شرکتی به اسم سیبا Ciba که یک شرکت سوئیسی بود  به عنوان عایق استفاده نماید . این رزین ، پس بعد از چند سال تحقیق و کار بالاخره در سال ۱۹۴۸ به بازار آمد .

اپوکسی سنگ سابی
اپوکسی سنگ سابی

تاریخچه کفپوش اپوکسی در ایران :

رزین و مواد اپوکسی در سال ۱۳۴۵ به ایران وارد شد . حتی قبل از آن و در سال ۱۳۳۸ ، آلمانی‌ ها کلی از پالایشگاه‌ ها ، اسلحه‌ خانه‌ ها ، توپخانه‌ ها و مراکز مهم کشور را توسط کفپوش اپوکسی و کفپوش های صنعتی همچون کفپوش های آنتی استاتیک کفپوش نمودند . به این شکل مواد اپوکسی به کشور ما وارد شد .

ویژگی‌های مواد کفپوش اپوکسی:

کفپوش اپوکسی پس از آن که کاملاً خشک شد قابل شستشو خواهد بود . گفتنی است این مواد در زمان تغییر شکل سطح زیرین و در مقابله ضربه مقاومت زیادی دارند . این مواد فشار مثبت عمل می ‌کنند یعنی هر مقدار آب روی سطح آن باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد اما چنانچه آب به زیر آن نفوذ کند یا سطح زیرین رطوبت داشته باشد مواد اپوکسی این فشار رو تحمل نکرده و کفپوش باد می‌ کند .

ساب زدن اپوکسی
ساب زدن اپوکسی

تقسیم ‌بندی کفپوش های اپوکسی :

  • کفپوش های صنعتی مثل : کفپوش های پارکینگی ، کارخانه جات ، کارگاه‌ها ، ورزشگاهی ( فلکسیبل ) ، بیمارستانی ( آنتی استاتیک ) ، پلی یورتان ( آنتی یوی ) و غیره . کفپوش های صنعتی شامل کفپوش های رنگی مثل رنگ آبی ، خاکستری ، قرمز ، سفید می باشد .
  • کفپوش های دکوراتیو مثل : کفپوش سه‌ بعدی و طرح ‌های افکتی ( ابر و باد ) ،  استیکری ،  اکلیلی ،  گرانیتی ، شب تاب ( فلورسنت ) و …   .

  دسته بندی انواع کفپوش های اپوکسی دکوراتیو  :

کفپوش اپوکسی ساده ، کفپوش اپوکسی استیکری ، کفپوش اپوکسی ابر و باد یا افکتی ، کفپوش اپوکسی ابر و باد ترکیبی ، کفپوش اپوکسی گرانیتی ، کفپوش اپوکسی اکلیلی ، کفپوش اپوکسی پولکی ، کفپوش اپوکسی دانه شیشه‌ ای ، کفپوش سه‌ بعدی یا چاپی

اماکنی که معمولاً از کفپوش اپوکسی استفاده می ‌کنند عبارتند از :

اماکن مسکونی ، مراکز لوکس تجاری ، هتل ‌ها و مراکز اقامتی ، فروشگاه ها و مراکز تجاری ، استودیوهای تلویزیونی ، مراکز مستعد داشتن کفپوش های لوکس ، شیک و دکوراتیو ، پارکینگ ‌های عمومی ، کارخانه‌ ها و کارگاه های تولیدی ‌ ، ورزشگاه‌ ها و زمین‌ های ورزشی .

اپوکسی کف سابی
اپوکسی کف سابی

کفپوش اپوکسی ضد اسید :  این کفپوش ها به علت وجود خواص مکانیکی و شیمیایی فوق قوی ، برای سطوحی که در برابر مواد شیمیایی ، گازوئیل ، بنزین ، روغن و غیره تماس دارند استفاده می شود .

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک :  این کفپوش ها بر پایه رزین های اپوکسی و پولی آمین بوده و طبق برخی فرمول های خاص تهیه می شود . به دلیل عبورجریان الکتریسته به روکش « ضد جرقه » نیز معروف می باشد .

کفپوش اپوکسی آنتی واست :  این کفپوش ها بر پایه بیسفنول A و رزین های اپوکسی فرموله گردیده است و سطوح را براق می نماید .

کفپوش اپوکسی فلکسبیل :  این کفپوش ها بر پایه  آلکریلات پلیمر و رزین های اپوکسی فرموله گردیده است .

کف ساب اپوکسی
کف ساب اپوکسی

نحوه اجرای کفپوش اپوکسی صنعتی :

مرحله‌ی اول ) بررسی محل مد نظر برای اجرای کفپوش اپوکسی : در ابتدا باید سطح مد نظر  بررسی یا بازبینی شود  . سطح مذکور باید یک سطح زبر و تراز باشد . تراز بودن یعنی اینکه سطح ما باید نسبت به افق هم راستا باشد و اگر شیب دارد ،  شیب خیلی ملایم و کمی داشته باشد .  پس از بررسی ، باید سنجش رطوبت و مقدار آلودگی در محیط اجرا گردد .  کف محیط باید مرطوب باشد .  چنانچه رطوبت در کف زمین  بیشتر از دو دهم باشد ، لازم است در زمان اجرا از پرایمر های خاصی استفاده شود تا رطوبت از آن به لایه‌ های بالایی نفوذ نکند ( میزان رطوبت را می توان با دستگاه رطوبت ‌سنج  نیز ‌اندازه گیری کرد ) . اگر رطوبت به مواد پلی آمین برسد واکنش شیمیایی ایجاد خواهد نمود .

اپوکسی سنگ سابی
اپوکسی سنگ سابی

مرحله‌ دوم )  پاکسازی محیط : در مکان هایی مثل پارکینگ ‌ها ، کف کارخانه جات ،  تعمیرگاه ‌ها و … ابتدا باید گرد وغبار ، جرم ‌ها ،  روغن و لای از روی زمین پاک گردند . بهترین راه شستن کف با آب و پودر لباسشویی می باشد . در مکان هایی که چربی انباشته شده است و پاکسازی به وسیله شستشو سخت می ، با استفاده از شعله ، می توان تمام چربی های سطح کار را سوزانید و به راحتی روز بعد با یک جارو و شستشوی کف ، آن را کاملا عاری از چربی نمود .

 مرحله‌ سوم ) اجرای ساب زدن سطح کار : به منظور هم ‌سطح کردن و زبر کردن سطح کار ، باید آن را ساب زد . پس از ساب زدن باید گرد وغباری که بر روی سطح به خاطر ساب زدن باقی مانده است تمیز گردد زیرا گرد غبار باعث می گردد مواد به خوبی به سطح نچسبند . بهترین راه برای پاک کردن گرد وغبار ، شستن کل سطح زمین با آب است .

ساب زدن اپوکسی
ساب زدن اپوکسی

مرحله‌ی چهارم ) اجرای پرایمر بر روی سطح کار : از آنجایی که پرایمر ها از جنس پلی آمید می باشند ، نمی ‌توان به آن ها قطر داد زیرا خشک نخواهند شد و در مرحله بعد کار به مشکل بر خواهد خورد . می توان پرایمر را با غلطک حوله‌ای صاف کرد تا در نقطه ای از سطح زمین تجمع پیدا نکند . نقش پرایمر :  پرایمر می تواند به سطح کار نفوذ  نموده و آن را سیر آب کند تا لایه میانی به داخل سطح فروکش نکند . پرایمر می تواند مثل چسب دوطرفه عمل کند و باعث شود تا لایه‌ های اپوکسی بهتر به سطح بچسبد . اما در کل کار اصلی پرایمر ، سیر آب کردن سطح است .

مرحله‌ پنجم ) اجرای لایه‌ میانی کفپوش اپوکسی : اجرای لایه‌ میانی ، مهم ترین بخش کار است و چنانچه در اجرای آن بی دقتی شود کفپوش دچار مشکل خواهد شد .  گفتنی است این لایه مقاومت مکانیکی بسیار زیادی دارد  و از روی زمین به راحتی جدا نمی‌ شود اجرای لایه میانی برای مکان ‌هایی مثل کارگاه‌ ها و کارخانه جات که به مقاومت فیزیکی سطح نیاز دارند ( زیرا در این مکان ‌ها ماشین‌ های لیفتراک بارهای سنگین جا به‌ جا می‌ کنند ) بسیار ضروری است .

مرحله ششم )‌ اجرای لایه‌ نهایی : بعد از اجرای لایه‌ی میانی ، لایه‌ نهایی یا همان « رنگ اپوکسی » باید اجرا شود .

اپوکسی کف سابی
اپوکسی کف سابی

مزایای کفپوش های اپوکسی :

  • –  تمیز کردن آسان کفپوش اپوکسی : کفپوش های اپوکسی ، به دلیل نداشتن درزی که باکتری ‌ها بتوانند در آن رشد کنند و به راحتی می‌توان خاک و گرد و غبار آن را تمیز نمود بسیار مطلوب هستند . این پوشش‌ها در مقابل حرارت مقاومت بالایی دارند و می‌ توان به ‌راحتی آن را با بخار شو شستشو داد .
  • – دوام و طول عمر بالا : کفپوش اپوکسی محافظ بتن کف است و به دلیل عدم جذب رطوبت ، می تواند کارایی کفپوش را برای مدت طولانی افزایش ‌دهد .
  • – جذاب ، زیبا ، دل‌انگیز : کفپوش اپوکسی با طرح‌ها و رنگ‌ های بی‌شماری که می‌توان خلق کرد می تواند چشم هر بیننده ‌ای را به خود خیره نماید .
  • – بهبود ایمنی در محل کار : کفپوش اپوکسی در برابر لغزش مقاوم بوده و غیرقابل اشتعال است  . همچنین براق بودن آن می ‌تواند روشنایی محیط را ۳۰۰ درصد افزایش دهد .
  • – تحمل ترافیک بالا : سیستم کفپوش اپوکسی با داشتن تنوع در طرح و رنگ برای مناطق پر ترافیک و رفت‌ و آمد و همچنین کاهش سایش در وسایل نقلیه حمل‌ ونقل موجب حرکت سریع مواد می‌شود و این امر باعث افزایش بهره‌ وری می گردد .
  • – سازگار با محیط زیست : کفپوش اپوکسی از مصالح ساختمانی غیر سمی محسوب می گردد و سازگار با محیط زیست  بوده و  برای شرکت ‌های علاقه‌ مند به محیط زیست یک انتخاب عالی می باشد .
  • – مقرون ‌به‌ صرفه بودن : پس از نصب و اجرا ، کفپوش اپوکسی سطحی با دوام و سخت ایجاد می ‌کند که نیاز به نگهداری کمی دارد و هزینه‌ های اقتصادی را پایین می ‌آورد .
  • – ضریب مقاومت حرارتی بالا : ضریب مقاومت حراراتی آن  بین منفی ۴۰ تا مثبت ۱۲۰ درجه سانتی گراد می ‌باشد .

معایب کفپوش های اپوکسی :

  • قیمت کفپوش : قیمت کفپوش اپوکسی نسبت به کفپوش های دیگر که استفاده از آن مرسوم است مقداری بالا تر است .
  • مدت زمان اجرا : به دلیل لایه لایه بودن کفپوش و زمان خشک شدن هر لایه ، زمان اجرای آن نسبت به کاشی ، سرامیک و پارکت طولانی تر می باشد و اکثرا اجرای آن ۳ تا ۷ روز طول می کشد .

مزایای استفاده کفپوش اپوکسی و کفسابی اپوکسی :

  • –  افزایش مقاومت بتن در برابر سایش ، خرابی ، مواد شیمیایی .
  • –  ممانعت از نفوذ آب ، روغن ، مواد شیمیایی ، اسید ، رنگ ،  و غیره به سطوح بتنی ، سنگی .
  • –  ایجاد ممانعت از جذب گرد و غبار به دلیل کم حجم بودن .
  • –  به صورت یک پارچه در رنگ های مختلف ارائه می گردد .
  • –  دارا بودن ۲۰  سال عمر مفید  و سهولت در ترمیم و شستشو .
کف ساب اپوکسی
کف ساب اپوکسی

کفسابی اپوکسی :

کفسابی اپوکسی که پیش از اجرای اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرد باعث می شود تا سطحی که می خواهید کفپوش اپوکسی روی آن قرار گیرد یک دست و صاف گشته و عاری از هر گونه کثیفی و جرمی شود که نمی گذارد اپوکسی بر روی کف به خوبی بچسبد . در واقع با اجرای کفسابی پیش از اجرای اپوکسی ، سطح کف کاملا آماده می شود   و عمر مفید اپوکسی افزایش می یابد .

شستشوی اپوکسی و ترمیم اپوکسی :

شستشوی اپوکسی و ترمیم اپوکسی  به کمک دستگاه کف سابی انجام می گردد و هرگونه جرم و کثیفی اپوکسی از بین می رود .

 

6 دیدگاه دربارهٔ «اپوکسی کف سابی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *