شستشوی انژکتور پراید

شستشوی انژکتور پراید
11 آذر 1402
1406 بازدید

انژکتور یا سوخت پاش، بخشی از خودرو است که تمیز کردن آن می‌تواند به بهبود عملکرد وسیله نقلیه ما کمک شایانی نماید. تعیین زمان مناسب برای تمیز کردن انژکتور برای افرادی که به روبه راه بودن خودروشان اهمیت می‌دهند، کاری بسیار مناسب است. با این حال متاسفانه بسیاری سررشته کافی را در این زمینه نداشته […]

انژکتور یا سوخت پاش، بخشی از خودرو است که تمیز کردن آن می‌تواند به بهبود عملکرد وسیله نقلیه ما کمک شایانی نماید. تعیین زمان مناسب برای تمیز کردن انژکتور برای افرادی که به روبه راه بودن خودروشان اهمیت می‌دهند، کاری بسیار مناسب است. با این حال متاسفانه بسیاری سررشته کافی را در این زمینه نداشته و از دانش حرفه‌ای برخوردار نیستند. علائمی که نشان دهنده‌ی زمان تمیز کردن انژکتور است و همچنین راهکارهای آن را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید.

برای این منظور تنها می‌توانید به حالت دستی نازل‌های سوخت پاش را ارزیابی نموده و یا به وسیله‌ی دستگاههای اتوماتی که به همین منظور تعبیه شده‌اند، بررسی‌های لازم در این حوزه انجام شود. در نتیجه مطالب ارائه شده در ذیل قدرت تشخیص و مهارت شما را بالا برده و یک آگاهی عمومی برای این منظور در اختیارتان قرار می‌دهد.

شستشوی انژکتور پراید

شستشوی انژکتور پراید

طبیعی است که انژکتور پراید شما پس از مدتی مسدود شده و نیاز به تمیزکاری داشته باشد. این مطلب بیشتر در مورد در خودروهایی صدق می‌کند که مسیرهای کوتاه درون شهری را به صورت روزانه طی کرده و زیاد روشن و خاموش می‌شوند؛ مانند آژانس‌ها و تاکسی‌های درون شهری. در واقع خاموش و روشن شدن خودرو به صورت مکرر در طول روز، انژکتور پراید شما را کثیف خواهد نمود. این امر یکی از ایرادهای خودروهای انژکتوری است و اگر به خودروی خود توجه کافی داشته باشید، برطرف کردن آن بسیار ساده خواهد بود.

انژکتور در پراید شما، مسئول پاشیدن سوخت به داخل موتور با زاویه‌ای مناسب و به میزان کافی می‌باشد. این امر کارکرد موتور خودروی شما را ارتقا می‌دهد. در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد که این وظیفه را عهده دار است و در صورتی که تنها یک انژکتور کثیف باشد، عملکرد موتور خودروی شما مختل خواهد شد.

در همین راستا اگر یک انژکتور عملکرد مطلوبی نداشته و قصد دارید آن را تعویض کنید، باید توجه داشته باشید که انژکتورها هماهنگ با هم عمل می‌کنند و در صورت عدم کارایی یک انژکتور باید سایر انژکتورها را هم تعویض کنید.

عکس انژکتور پراید

عکس انژکتور پراید

البته این را هم بگوییم که همیشه تشخیص خرابی انژکتور کار راحتی نیست. در حال حاضر موتورهای پیشرفته دارای حسگرهای درونی و کامپیوترهایی هستند که می توانند تناسب سوخت و هوا را به شکلی تنظیم کنند که مسائل باقی مانده برطرف شده و راننده متوجه تاثیر آن ها نشود. این امر باعث می شود که مسدود شدن انژکتور به راحتی تشخیص داده نشود.

وقتی ECU قادر به جبران نسبت سوخت و هوا نباشد و تنظیم آن صورت نگیرد، مسدود شدن انژکتورها تشدید شده است و موتور پراید شما با گذر زمان با چالشهای زیر روبه رو می‌شود:

1-زمانی که دور موتور بالا می‌رود موتور با مکث و ریپ همراه است.

2-اگر ترکیب مناسب سوخت و هوا صورت نگیرد، تأخیر در احتراق داخل سیلندرها وجود خواهد داشت.

احتراق نامنظم

هوای زیاد و بنزین کم در سیلندرها احتراق ناقص را به دنبال دارد. این امکان وجود دارد که یکی از مراحل احتراق در سیلندر صورت نگیرد که افت قدرت آنی موتور را سبب گشته و صدایی را ایجاد می‌کند که کاملاً حس می‌شود. در صورت تشدید این مسئله، راننده نوعی لرزش را از موتور خودروی خود احساس می‌کند.

افت عملکرد موتور

احتراق مناسب و قوی موتور خودرو، نیازمند سوخت کافی است. در صورتی که احتراق انجام نشود و یا با تأخیر انجام شود، قدرت موتور پایین آمده و خودرو شتابی که باید داشته باشد را نخواهد داشت.

دقت کنید که موتور در زمانی که آرام کار می‌کند، لرزش خواهد داشت.

هم چنین سوخت کافی برای تمام سیلندرها به صورت مساوی توزیع نشده و درنتیجه موتور دچار افت عملکرد می‌گردد.

رد شدن در آزمون آلایندگی

اگر بازده احتراق کاهش یابد، سوخت به صورت ناقص و ناهماهنگ سوخته و در نتیجه میزان تولید آلاینده‌ها افزایش می‌یابند. در این حالت از لحاظ فنی، این خودرو معیوب به شمار رفته و در تست‌های معاینه فنی، نمره قبولی نمی‌گیرد.

سرویس انژکتور پراید

سرویس انژکتور پراید

افزایش مصرف سوخت

وقتی راندمان احتراق افت کند، اغلب مجبور خواهید شد که بیشتر گاز بدهید و سوخت بیشتری مصرف کنید تا سطح عملکرد دلخواه شما حاصل شود.

با دیدن این علائم بایستی از مواد تمیز کننده‌ی انژکتور استفاده نمایید. اما اگر قبل از به وجود آمدن هرگونه مشکلی از انژکتورشورها استفاده نمایید، نتایج بهتری را خواهید گرفت.

خودروهایی که به توربوشارژر تجهیز شده‌اند، با خطر پدیده ناک یا انفجارهای نامنظم و کنترل نشده مواجه هستند که عملکرد موتور را مختل خواهد نمود. این موضوع به علت عدم تناسب هوا و بنزین یعنی بنزین کم و هوای زیاد حاصل می‌شود که به دنبال کثیف بودن انژکتور رخ می‌دهد. در این نوع از موتورها، هوا به حالت فشرده به موتور وارد شده و احتمال عدم تناسب سوخت و هوا را افزایش می‌دهد.

در موتورهای توربوشارژی که با دور موتورهای بالا کار می‌کنند، بایستی سوخت رسانی به صورت بسیار دقیق‌تری انجام گردد. در صورتی که انژکتورها کثیف شده باشند و یا مسدود بوده و یا اینکه تعادل لازم را نداشته باشند، ممکن است موتور با آسیب‌ها و خرابی‌هایی مواجه شود.

ناگفته نماند که چالش احتراق نامنظم در این نوع موتورها نیز وجود داشته و تأثیر منفی خود را خواهد داشت. احتراق نا منظم یا ناک در اغلب موتورهای انژکتوری معمولی، به علت به کار بردن بنزین با اکتان پایین حاصل می‌شود. طراحی انژکتورشورهای مایع به گونه‌ای است که برای بالا بردن اکتان سوخت کارایی نداشته و نمی‌توان روی آن برای حل این مشکل حساب باز کرد؛ اما در بازار لوازم خودرو مواردی را می‌توانید بیابید که هم انژکتور را شستشو می‌دهند و هم عدد اکتان بنزین را افزایش می‌دهند و بنابراین ناک یا احتراق‌های نامنظم خطرناک را کاهش داده و تأثیر مطلوبی بر این موضوع خواهند داشت.

حتما دقت کنید که تمام آسیب های بیان شده در بالا، می تواند به دلایل دیگری نیز روی دهند. به عنوان مثال اگر پمپ بنزین ماشین شما معیوب باشد، علائمی مشابه مسدود شدن انژکتور را مشاهده خواهید نمود. در کل موتور اتومبیل به گونه ای است که خرابی های مختلف آن می تواند سبب بروز علائم مشابهی شود که کار را برای تشخیص دشوار خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم که هیچ وقت سعی نکنید برای اطلاع از مشکل موتور خودرویتان خودتان به تنهایی دست به کار شوید؛ زیرا شما مهارت کافی را نداشته و بایستی از یک تعمیر کار ماهر کمک بخواهید. انژکتورشوی‌های دستی با داشتن هزینه‌ی پایین و سهولت کاربرد، ایجاد هرگونه مشکلی را به حداقل خواهد رساند.

درنتیجه پیش از اینکه مسئله‌ای برای خودرویتان پیش بیاید، حتی در صورتی که خرابی ایجاد شده، قبل از بردن ماشین به تعمیرگاه، می‌توانید یک مایع تمیز کننده انژکتور به مسیر سوخت رسانی یعنی از باک تا انژکتورها اضافه نمایید تا حتی المقدور عیب خودرویتان برطرف گشته و مشکلی برای راه انداختن خودرو نداشته باشید.