راهنمای مرتب و تمیز کردن یخچال به صورت کامل

همه بانوان و حتی آقایان با ما موافق هستند که داشتن یک یخچال تمیز و مرتب تا چه اندازه می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و منظم بودن آشپزخانه نقش به سزایی دارد.

اگر یخچال شما مرتب باشد قطعاً مواد غذایی بیشتری درون آن جای گرفته و جلوی فاسدشدن موادی که شاید مجبور باشید به علت جا نبودن در یخچال آن را در بیرون نگهداری کنید گرفته خواهد شد. در این مطلب سعی داریم به شما آموزش دهیم چگونه می‌توانید چنین یخچال جادویی و مرتبی داشته باشید.

قبل از خرید یخچال خود را مرتب نمایید.

اولین توصیه ما این است که قبل از اقدام به خرید به یخچال خود نگاهی بیندازید. تمام وسایل درون یخچال را نگاهی بیندازید و هر چیز را در جای خود قرار داده و موادی را که فاسد شده‌اند دور بیندازید و جا برای خریدهای تازه بازنمایید.

برای داشتن یک یخچال تمیز از سطل و سینی‌های مناسب استفاده نمایید.

در یخچال خود از سینی‌هایی که به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند برای نگهداری وسایل استفاده نمایید. شاید باور نکنید این سینی‌ها چقدر می‌توانند در مرتب بودن یخچال به شما کمک نمایند. توصیه می‌کنیم حتماً این کار را امتحان نمایید. از سطل‌های مناسب هم می‌توانید سود ببرید. وسایلی را که دوست دارید کنار یکدیگر قرار بگیرند را درون این سطل‌ها در یخچال نگهداری نمایید. فقط به یاد داشته باشید در زمان‌های مناسب سینی‌های یخچال را خارج نموده و اقدام به پاک‌سازی زیر آن‌ها نمایید. سینی‌ها را می‌توانید در ماشین ظرف‌شویی یا در سینک بشویید.

مواد غذایی باقی‌مانده را راحت‌تر نگه‌دارید

از یخچال خود یک لیست تهیه کنید. می‌توانید تاریخ‌مصرف هر ماده غذایی را که در یخچال نگهداری می‌کنید را نیز یادداشت نمایید. با این کار کمک زیادی به جلوگیری از فاسدشدن مواد غذایی درون یخچال خواهید کرد.

  • می‌توانید این لیست را روی درب یخچالتان بچسبانید تا جلوی چشمتان باشد.
  •  دمای یخچال را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که مواد غذایی تازه‌تر بمانند

گرم‌ترین قسمت یخچال درها و طبقات بالای یخچال می‌باشد. طبقه‌های میانی دمای ثابتی دارند و طبقات پایینی نیز از سردترین قسمت‌های یخچال به شمار می‌روند. کشوهای یخچال‌ها هم به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که دمای متعادل و متناسبی دارند و برای تازه نگه‌داشتن مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه‌جات گزینه مناسب‌تری هستند.

چه چیزی را در کجا نگه‌داریم:

  • شما می‌توانید انواع غذاهای باقیمانده را به همراه اسنک‌ها و نوشیدنی‌هایتان در طبقات بالای یخچال نگهداری نمایید.
  • طبقات میانی هم برای نگهداری تخم‌مرغ، انواع لبنیات و مواد گوشتی مختلف کارآمد می‌باشد.
  • گوشت خام و ماهی را در طبقات پایین یخچال خود قرار دهید.
  • کشوهایی که رطوبت زیادی را در خود نگه می‌دارند بسیار مناسب نگهداری سبزیجات تازه می‌باشند.
  • کشوهای با رطوبت پایین نیز مناسب نگهداری میوه‌جات تازه می‌باشد.
  • درب یخچال نیز محل مناسبی برای نگهداری کره، پنیر، آب‌میوه‌های طبیعی و داروهای گیاهی می‌باشند.

تبلیغ: شست و شوی نمای ساختمان

چگونه مواد غذایی را آماده کنیم:

  • بعد از هر خرید تنبلی را کنار بگذارید و وسایل خریداری‌شده را آماده نموده و در جای خود قرار دهید. مواد غذایی که خریداری‌شده بهتر است اول شستشو داده شود. این کار هم آلودگی‌های مواد غذایی را از بین برده و جلوی فاسدشدن آن‌ها را می‌گیرد و هم به شما کمک می‌کند تا در زمان‌هایی که فرصت ندارید به‌سرعت بتوانید از آن‌ها استفاده نمایید. بعد از شستن میوه‌ها و سبزیجات برای جلوگیری از پلاسیده شدن آن‌ها از خشک شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • فلفل دلمه‌ای، هویج و کرفس‌های شسته شده را به‌آرامی با یک پارچه تمیز خشک نموده و درون یخچال قرار دهید.
  • کاهوهای شسته شده را نیز درون یک حوله تمیز بپیچید و بعدازاینکه آب آن‌ها گرفته شد درون کیف زیپ‌دار یا ظروف بزرگ نگهداری مواد غذایی قرار داده به یخچال منتقل نمایید.
  • اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که ترجیح می‌دهید میوه‌ها یا سبزیجات خردشده را درون یخچال نگهداری نمایید بهتر از برای این کار از ظروف بسته‌بندی مواد غذایی استفاده نمایید.

سبزیجات تازه خود را چگونه نگهداری کنیم:

بعضی از خانم‌های خوش‌سلیقه دوست دارند سبزیجات خود را در خانه پرورش دهند. با این کار زیبایی خانه خود را نیز تضمین می‌نمایند و از سلامت سبزیجات مورداستفاده‌شان هم مطمئن می‌شوند.

از روش‌های زیر نیز کمک بگیرید تا پرورش سبزیجاتتان بهینه‌تر باشد.

  • توجه داشته باشید که برای چیدن ریحان و گشنیز تازه به‌گونه‌ای عمل کنید که انگار یک دسته‌گل می‌چینید. ساقه‌های آن‌ها را از قسمت پایین جدا کنید و آن را درون یک لیوان پر از آب قرار دهید و روی کابینت یا اوپن آشپزخانه قرار دهید. با این کار گیاهان تازه‌تری خواهید داشت.
  • سبزیجات را درون بسته‌بندی‌های کوچک قرار دهید. برای اینک کار می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نموده و پس از بسته‌بندی کردن آن‌ها را درون یخچال قرار دهید.

چه چیزهایی را در یخچال خود نگهداری نکنیم:

اگر به سراغ یخچال خود رفتید و مواد انباشته‌شده در آن نگرانتان کرد کافی است کمی تأمل‌کنید و مواد غذایی که می‌شود در جای سرد و تاریک یا روی کابینت‌ها نگهداری کرد را از آن خارج نمایید.

  • بعضی از میوه‌ها مانند موز، آووکادو را می‌توان در بیرون از یخچال نگهداری کرد تا بهتر و بیشتر برسند.
  • گوجه‌فرنگی، هندوانه، خربزه، انواع توت و… را نیز می‌توانید به مدت کمی مثلاً تا دو روز بیرون از یخچال نگهداری کنید. اما بهتر است بعدازاین مدت حتماً آن‌ها را به یخچال منتقل نمایید.
  • روغن، قهوه، نان، سیب‌زمینی، پیاز و سیر از آن دسته مواد غذایی هستند که لازم نیست درون یخچال نگهداری شوند. یک جای سرد و تاریک برای نگهداری آن‌ها کفایت می‌کند.

 برخی کارهای معمول هفتگی خود را انجام دهید

وقتی‌که در خانه نشسته‌اید و فکر می‌کنید که برای شام یا نهار چه چیزی بپزید بهترین زمان است تا سر یخچال بروید و ببینید چه موادی دارید. در این حین غذاهای مانده در یخچال را نیز خارج نمایید و کمی به یخچال خود نظم دهید.

منبع: کفسابی – مقابله با سوسک خانگی

1 دیدگاه دربارهٔ «راهنمای مرتب و تمیز کردن یخچال به صورت کامل»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *