روش‌های از بین بردن لکه‌ها از روی فرش‌ها

فرش یکی از ضروریات اسباب و اثاثیه منزل ما ایرانی‌ها به‌حساب می‌آید. با این که سبک زندگی‌ها عوض شده ولی فرش و قالیچه همچنان جایگاه خاص خود را حفظ کرده است. تمیز و پاک نگه داشتن فرش به‌راحتی کف پوش‌هایی مثل کاشی و سرامیک و لمینت نیست ولی با روش‌هایی که ما برایتان ارائه می‌کنیم می‌توانید زیبایی فرش‌هایتان را حفظ کنید و لکه‌های مختلف را با راهکارهای خاص خودشان از روی فرش‌هایتان دور کنید.

برای تمیز کردن فرش باید نکات زیر را رعایت کنید

اول اینکه سرعت عمل نقش مهمی در زدودن لکه‌ها دارد. بااینکه جنس فرش‌های امروزی به‌گونه‌ای است که در برابر لکه‌ها مقاومت نشان می‌دهند ولی بهتر است به‌محض ایجاد لکه سرعت داشته باشید، چرا که رسیدگی به‌موقع به لکه شانس پاک کردن آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بهتر است وقتی لکه‌ای ایجاد شد، به‌جای آن که آن را بمالید با استفاده از یک پارچه سفید و یا حوله کاغذی که طرح چاپی نداشته باشد، آب آن را بگیرید. حرکت مالشی باعث پخش شدن لکه و نفوذ آن به تار و پود فرش می‌شود. آب لکه را آن‌قدر بگیرید تا لکه خشک شود. سپس اگر عامل ایجاد لکه به‌صورت نیمه جامد باشد، آن را با یک قاشق از سطح فرش جدا کنید.

در این جا نخست فرآیندهای کلی پاک‌سازی لکه ها را می‌گوییم و بعد به‌صورت تک‌تک بر حسب نوع لکه توضیحات می‌دهیم:

قبل از آن که از محلول لکه بر برای فرشتان استفاده کنید، مقداری از این محلول را در قسمتی از فرش که در معرض دید نباشد استفاده کنید، چرا که امکان دارد محلول به فرش آسیب بزند.

تست محلول به این صورت است که چند قطره از آن روی فرش بریزید و یک دستمال سفید و تمیز روی محل قرار دهید بعد از ده ثانیه دستمال و فرش را چک کنید اگر دستمال رنگی شده و فرش دچار رنگ رفتگی، بهتر است از محلول دیگری برای لکه بری استفاده کنید.

وقتی مطمئن شدید یک محلول مناسب فرش شماست چند قطره از آن محلول را روی لکه بریزید و بعد از ده دقیقه شروع به خشک کردن محل لکه از قسمت لبه‌های لکه به سمت داخل کنید اگر هنوز آثار لکه باقی است می‌توانید این کار را تکرار کنید.

بعد از برطرف شدن لکه باید آن را با آب ولرم بشویید و خشک کنید چون برخی از مواد شوینده اگر خوب آبکشی نشوند بر روی سطوح لکه ایجاد می‌کنند، باید از مطمئن شویم محلول از بین رفته است.

برای خشک کردن آب روی لکه چند عدد حوله کاغذی را روی لکه قرار می‌دهید و با جسم سنگینی آن را فشار می‌دهید تا آب محل لکه گرفته شود اگر لازم بود می‌توانید حوله کاغذی را تعویض کنید تا آب کاملاً خشک شود.

با شناختن جنس لکه‌ها می‌توانید کاراترین روش برای از بین بردن آن‌ها را انتخاب کنید.

از بین بردن لکه‌ی قهوه، نوشابه، یا چای از روی فرش

بهترین محلول برای از بین بردن این لکه‌ها، ترکیب یک فنجان آب ولرم با یک چهارم قاشق چای خوری مایع ظرف‌شویی است لازم به ذکر است پودرهای رخت شویی و پودر ماشین ظرف شویی به علت وجود آنزیم‌های سفید کننده و براق کننده برای فرشتان مضر بوده و امکان دارد رنگ پریدگی را برای فرش شما در پی داشته باشد.

اگر با این محلول لکه به‌کلی پاک نشد می‌توانید یک فنجان سرکه سفید را در دو فنجان آب مخلوط کنید تا به خاطر اسیدی بودنش هم اثر لکه را ببرد و هم مایع ظرف‌شویی باقی مانده در بافت فرش را تمیز کند.

حالا برای شستن این قسمت به‌وسیله‌ی اسپری آب ولرم را روی آن ناحیه اسپری کنید و سپس با حوله کاغذی رطوبت آن را بگیرید و دوباره این کار را انجام دهید تا کاملاً تمیز شود. اسپری آب مانع از نفوذ آب در لایه‌های زیرین فرش می‌شود.

لکه‌ی ایجاد شده توسط حیوانات خانگی

لکه‌های حاصل از حیوانات خانگی علاوه بر اثر آن‌ها روی فرش به علت بوی بدی که دارند، مشکل ایجاد می‌کنند. بعد از برطرف کردن آلودگی محل آن را با استفاده از محلول مخصوص آلودگی حیوانات خانگی لکه زدایی کنید یا این که از ترکیبی که قبلاً آموزش داده شده است استفاده کنید، بعد محل مورد نظر را خشک کنید.

بعد از این که لکه از بین رفت از یک برطرف کننده‌ی بوی حیوانات خانگی استفاده کنید. لازم است بدانید بهتر است از شوینده‌هایی که بوی آمونیاک یا سرکه می‌دهند استفاده نکنید زیرا که امکان دارد حیوان خانگی را به ادرار در آن قسمت از فرش تشویق کند.

شما می‌توانید با این روش یک محلول خنثی کننده بو بسازید:

یک قاشق چای خوری مایع ظرف‌شویی را در نصف فنجان آب اکسیژنه سه درصد ریخته و در ظرف اسپری بریزید سپس مقداری جوش شیرین را روی محل لکه بپاشید و محلولی را که ساخته‌اید روی آن‌ها اسپری کنید مواد را به‌خوبی روی لکه بمالید و فرصت دهید تا خشک شود و سپس توسط جاروبرقی جوش شیرین‌ها را از روی فرش جمع کنید.

در تمام لکه‌ها اول فرآیند پاک‌سازی را روی قسمتی از فرش که در معرض دید نیست انجام دهید.

لکه خون بر روی فرش و قالیچه

هر وقت لکه‌ای توسط خون روی فرش شما ایجاد شد باید سرعت عمل به خرج دهید و تا خشک نشده آن را از روی فرش پاک کنید ولی اگر لکه‌ی خون خشک شد باید ابتدا به کمک یک برس زبر یا سیمی لکه را بخراشید. با مایع ظرف‌شویی و آب سرد محلولی درست کرده و به کمک این محلول محل لکه را شست و شو داده و خشک کنید، لازم به ذکر است لکه‌ی خون در اثر برخورد با آب گرم دائمی می‌شود پس حتماً باید با آب سرد شست و شو داده شود. اگر با این روش لکه از بین نرفت با استفاده از نصف پیمانه آب و یک قاشق سوپ خوری آمونیاک محلولی ساخته و با یک پارچه یا اسفنج این محلول را روی لکه بزنید و تا وقتی که لکه کامل از بین نرفته این کار را ادامه دهید. در آخر محل لکه را با اسفنج خیس تمیز کرده و خشک کنید.

لکه‌ی شکلات روی فرش

برای این کار در اول باید قطعات بزرگ شکلات را بردارید سپس با جارو برقی خرده ریزه‌ها را جمع کنید. حالا نوبت به لکه می‌رسد، چند عدد حوله کاغذی را روی لکه قرار دهید، اتو را در کمترین درجه و حالت بدون بخار قرار دهید و روی حوله کاغذی بکشید تا شکلات‌ها آب شده و روی حوله بچسبند.

این کار را تا از بین رفتن لکه ادامه دهید یا این که می‌توانید از محلول‌های غیرقابل اشتعال و یا شوینده‌های خشک کمک بگیرید.

از بین بردن لکه‌ی پارافین و موم از روی فرش

ابتدا یک کیسه یخ را روی قسمتی که موم روی آن ریخته قرار دهید تا موم به حالت جامد دربیاید و سپس به کمک چاقو موم خشک شده را از روی فرش بردارید و ریزه‌های آن را جاروبرقی بکشید. حال اگر هنوز لکه‌ای باقی است یک عدد پارچه تمیز یا کیسه کاغذی را روی لکه قرار داده و اتو کنید البته درجه اتو باید کم باشد. گرمای اتو باعث چسبیدن بقایای موم بر روی پارچه می‌شود.

اگر لکه حاصل از شمع رنگ داشت کمی الکل که تغییر ماهیت داده را روی یک پارچه سفید بزنید و روی لکه ضربه بزنید و بعد خشکش کنید.

از بین بردن لکه جوهر از روی فرش

بهترین روش برای از بین بردن لکه جوهر استفاده از الکل تغییر داده شده یا اسپری موی لاک الکلی می‌باشد. که باید این مواد را با ضربه بر روی لکه بزنید و سپس به‌وسیله یک پارچه سفیدی رطوبت فرش را می‌گیرید و دقت می‌کنید که حتماً لکه بر دستمال رنگ پس دهد. و در ادامه محل لکه را با پارچه نمدار پاک‌سازی کنید. اگر هنوز لکه کامل پاک نشده این کار را با اسپری تکرار کنید. لازم به ذکر است جوهرهای دائمی لکه‌های دائمی ایجاد می‌کنند که احتمال پاک شدن آن‌ها خیلی کم است.

حتما ببینید: کفساب کیست ؟

لکه حاصل از سس گوجه فرنگی بر روی فرش و قالیچه

وقتی روی فرشتان لکه سس گوجه فرنگی ایجاد شد باید سرعت عمل داشته باشید و به‌وسیله قاشق سس را از روی فرش برطرف کنید، سپس روی محل لکه مقداری نوشابه بریزید. سپس برای گرفتن رطوبت روی لکه از یک اسفنج مرطوب استفاده کنید سپس با فشار دادن یک حوله کاغذی روی محل لکه رطوبت و باقی مانده سس را از روی فرش جمع کنید. در آخر برای شست و شوی محل لکه از محلول مایع ظرف شویی استفاده کنید و در نهایت آبگیری و خشک نمایید.

از بین بردن لکه چربی از روی فرش

در ابتدا چربی حاصل از لکه را تا حد امکان می‌گیریم، بعد از آن ماده‌ای مثل آرد ذرت را روی آن می‌ریزیم و می‌مالیم تا چربی را به خود جذب کند. پس از چند دقیقه با یک برس زبر روی لکه می‌کشیم تا لکه از بین برود، اگر هنوز لکه از بین نرفته می‌توانیم از محلول‌های شوینده خشک کمک بگیریم و با یک اسفنج خشک جهت خواب فرش آن را هدایت کنیم.

سپس ترکیبی از روغن نارگیل و محلول شوینده خشک را به نسبت ۱ به ۸ قاتی کرده و روی لکه می‌ریزیم و در آخر با یک حوله خشک محل لکه را خشک می‌کنیم.

مطالب پیشنهادی » روش تميز كردن پاركت – انواع کف سازی داخلی ساختمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *