نحوه تمیز کردن صفحه تلویزیون LCD,LED یا پلاسما به‌صورت تصویری

امروزه تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی و پلاسما تقریبا جایگزین تلویزیون های سنتی شده اند. می توان گفت این تلویزیون ها تقریبا در حال گرفتن جای تلویزیون هایی با صفحه نمایش سنتی و قدیمی هستند. اما چالشی که امروز برای بسیاری وجود دارد ، نحوه تميز كردن صفحه ال اي دي و به طور کلی تمیز کردن این تلویزیون های مدرن است. در گذشته که صفحه نمایش تلویزیون ها شیشه ای بود ، با کاغذ یا حوله یا یک دستمال به سادگی می توانستیم آن را تمیز کنیم . اما صفحه نمایش تلویزیون های جدید ال سی دی ، در حقیقت یک نوع پلاستیک بوده و در صورتی که کمی غفلت کنیم ، به کلی آسیب خواهند دید. آسیبی که اصلا قابل برطرف نیست و حتی اگر گارانتی داشته باشید، چون آسیب از نوع فیزیکی محسوب می گردد گارانتی آن را به عهده نگرفته و هزینه ای گزاف روی دست شما خواهد گذاشت. پس پاك كردن تلويزيون ال سي دي را جدی بگیرید.

احتمالا تا کنون در خانه های دوستان و اقوام دیده اید که برخی ، رنگ یک قسمت از صفحه نمایش تلویزیون LCD آن ها فرق دارد و  وقتی علت را جویا می شوید، می بینید که این ایراد ناشی از اقدام به تميز كردن تلويزيون ال سي دي به روش ناآگاهانه بوده است.

در این مقاله روش پاك كردن صفحه ال سي دي به روش دستمال میکروفیبری را که از همه روش ها محبوب تر و ساده تر است بررسی خواهیم کرد. اما قبل از تمیز کردن و شروع کار، عاجزانه خواهش می کنیم که سه نکته خیلی خیلی خیلی مهم زیر را بخوانید. (بی توجهی به این نکات باعث خسارت دائمی به تلویزیون شما خواهد شد.)

هشدار اول: به هیچ عنوان از مواد پاک کننده برای پاک کردن LCD استفاده نکنید!

برای پاک کردن صفحه ی نمایشگر (Monitor) خود، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از مواد پاک کننده و انواع صابون استفاده نکنید. شدیدا تاکید می کنیم که این تصور که با استفاده از دستمال مخصوص و نرم و شیشه پاک کن، می توان به خوبی نمایشگرها را پاک کرد، کاملا غلط می باشد! واقعیت امر این است که استفاده از موادی نظیر شیشه پاک کن، مهم ترین عامل در تخریب وسایلی مثل LCD است؛ چرا که ال سی دی ها به صورت معمول با فناوری چندگانه و به صورت لایه ای ساخت و عرضه می شوند. به این صورت که مانیتورهای اولیه تا ال سی دی های کاملا مسطح و یا نیمه مسطحی (OLED) که به تازگی عرضه شده اند، از موادی نظیر شیشه و پلاستیک و پلیمر های خاصی تشکیل شده اند که به صورت لایه ای و ظریف روی هم انباشته شده اند. درنتیجه استفاده از یک مایع پاک کننده ی صابونی ، به راحتی به سطوح مختلف مانیتور نفوذ کرده و سرانجام بخشی از تصویر را هنگام پخش مخدوش خواهد ساخت. (خسارتی که نمایندگی به شما قبول نمی کند و هیچ راه علاجی برای آن نیست!) به تصویر زیر که نمونه ی کاربرد پاک کننده های صابونی در دراز مدت روی صفحه ی ال سی دی می باشد توجه کنید:

تصویر بالا، تلویزیونی را نشان می دهد که یک خانم خانه دار، بدون اطلاع از این ماجرا اقدام به تميز كردن صفحه ال اي دي کرده است. تمیز کردنی که چند میلیون هزینه روی دست یک خانواده گذاشته است. فقط به خاطر یک بی اطلاعی!

هشدار دوم: به هیچ عنوان از موادی که حاوی الکل هستند برای تمیز کردن استفاده نکنید!

علت آن که اکیدا توصیه می شود هیچ گاه از پاک کننده های الکلی و نیز مشتقات الکل برای تمیز کردن سطوح ال سی دی استفاده نکنید، این است که الکل به صورت معمول سطوح نمایش را به مقادیر جزیی کدر و غیرشفاف نموده و سرانجام در دراز مدت باعث می گردد که تصاویر مات و به اصطلاح ابری به نظر آیند. لذا به محتویات مواد پاک کننده دقت کامل داشته باشید و یک بار روی بسته بندی هرپاک کننده را مطالعه نمایید.

هشدار سوم: هیچ گاه از دستمال کاغذی و پارچه های ضخیم برای پاک سازی LCD استفاده نکنید

توجه داشته باشید که دستمال کاغذی و دستمال های حوله مانندی که به صورت روزانه استفاده می کنیم، برای پاک کردن سطوح مانیتورها مناسب نخواهند بود. جنس خشن و ضخیم طراحی شده برای چنین دستمال هایی، مناسب جذب چربی ها و مایعات می باشد. پس به هیچ وجه گرد و غبار روی ال سی دی ها را هرگز با استفاده از این دستمال ها پاک نکنید؛ چراکه پس از انجام این کار خش و خطوطی که روی مانیتور از فواصل دور مشاهده می شود، می تواند نتیجه ی پاک کردن غلط صفحه ی ال سی دی باشد.

حال که سه هشدار بالا را مطالعه نمودید، نوبت به انجام کار تميز كردن صفحه ال اي دي خواهد رسید. برای این منظور:

گام اول : تلویزیون را خاموش کنید

خاموش کردن تلویزیون، اولین گام در تميز كردن صفحه ال اي دي
اولین گام در تميز كردن صفحه ال اي دي, خاموش کردن تلویزیون است.

فراموش نکنید که شما می بایست قبل از شروع اقدام برای تمیز کردن صفحه نمایش، حتما ان را خاموش کنید. چرا که در غیراین صورت پیکسل های صفحه نمایش تلویزیون شما دچار آسیب دیدگی خواهند شد. (به دلیل این که در حالت روشن، پیکسل ها داغ هستند و شما با دستمال سرد از روی آن ها عبور می کنید و باعث می شود که به آن ها فشار بیاید. )

از این موضوع هم که بگذریم اگر از لحاظ منطقی هم نگاه کنید، وقتی یک جسم کاملا سیاه و تیره باشد بالطبع شما بهتر خواهید توانست که آلودگی های آن را دیده و پاک نمایید. لذا از این جهت هم بهتر است که حتما تلویزیون را خاموش فرمایید.

گام دوم : یک دستمال میکروفیبر تهیه کنید

برای تميز كردن تلويزيون ال اي دي حتما باید از دستمال میکروفیبر یا همان دستمال مخصوص ال ای دی استفاده نمایید.
برای تميز كردن تلويزيون ال اي دي حتما باید از دستمال میکروفیبر یا همان دستمال مخصوص ال ای دی استفاده نمایید.

دستمال های میکروفیبری ، دستمال هایی هستند که از خود پرزی باقی نمی گذارند ، برای همین به شدت برای تمیز کردن عینک کاربرد دارند. معمولا وقتی تلویزیون یا لپ تاپ تهیه می کنید ، یک عدد از این دستمال ها ، در کنار دستگاه به شما خواهند داد. شکل زیر به صورت شماتیک، عملکرد این دستمال ها را نشان می دهد:

عملکرد دستمال میکروفیبری در تميز كردن شيشه تلويزيون
عملکرد دستمال میکروفیبری در تميز كردن شيشه تلويزيون

در صورتی که شما به این دستمال ها دسترسی ندارید ، می توانید از دستمال هایی که برای پاک کردن عینک های آفتابی استفاده می گردد استفاده نمایید و در صورتی که به هیچ کدام دسترسی ندارید، به ناچار می بایست از پارچه های نخی قدیمی که بدون پرز هستند و یا پارچه های نرم و فشرده نشده یک بار مصرف که بدون موارد شوینده اضافی هستند استفاده کنید.

نکته» قیمت دستمال میکروفیبر در حدود ۲ یا ۳ هزار تومان بیشتر نیست! اما مردم ایران هنوز تازه آن را می شناسند و کمتر در بازار به فروش می رود. این را هم بگوییم که این دستمال مخصوص ال سی دی نیست و از این دستمال می توانید برای خیلی چیزها استفاده کنید. مثلا خشک کردن ظرف ها پس از شستنشان بدون این که هیچ لکی روی آن باقی بماند.

گام سوم: تمیز کردن صفحه نمایش

پاك كردن صفحه ال اي دي با استفاده از دستمال میکروفیبر
پاك كردن صفحه ال اي دي با استفاده از دستمال میکروفیبر

حال می توانید به راحتی برای زدودن آلودگی های صفحه نمایش خود ، به سادگی از این دستمال میکروفیبری استفاده کنید. یادتان نرود که شما می بایست نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  • اولا این که برای تمیز کردن یک نقطه از صفحه نمایش ، دستمال را به هیچ عنوان روی آن فشار ندهید، چرا که صفحه نمایش شما خراب خواهد شد. اگر می بینید که وقتی با دستمال میکروفیبری از روی آن عبور می کنید ولی آلودگی و کثیفی پاک نمی شود ، راهش این نیست که دستمال را فشار دهید. به جای این کار سعی کنید که دستمال را چند بار از آن نقطه عبور دهید.
  • به هیچ عنوان از دستمال کاغذی و دستمال توالت یا لباس های کهنه خود برای تمیز کردن تلویزیون استفاده نکنید . چرا که این دستمال ها اولا به صفحه نمایش ساییده می شوند و صفحه تلویزیون را دچار مشکل می کنند ، ثانیا از خود پرز بر جای گذاشته و تنها اعصاب شما را خراب خواهند کرد.

گام سوم : تست کردن

گام چهارم» تست تميز كردن صفحه تلويزيون ال اي دي
گام چهارم» تست تميز كردن صفحه تلويزيون ال اي دي

به منظور تست کردن حاصل کار خود، می توانید انگشت خود را جلو صفحه نمایش گرفته و به آن نگاه کنید. با توجه به این که ما تا به اینجا از روش خشک استفاده کردیم، احتمال دارد آن چنان که باید و شاید صفحه نمایش تمیز نشده باشد. با این حال این روش خیلی بی خطر است و اگر توانسته اید با این روش صفحه نمایش را تمیز کنید، به هیچ عنوان سراغ روش تر نروید. شما پس از این باید به سراغ تمیز کردن قاب بروید. در غیر این صورت گام بعدی را بخوانید :

گام چهارم : استفاده از روش تر (در صورتی که تا کنون نتوانسته اید با روش خشک تلویزیون را تمیز کنید.)

مخلوط آب و سرکه برای نحوه تميز كردن صفحه تلويزيون led
مخلوط آب و سرکه برای نحوه تميز كردن صفحه تلويزيون led

اگر روش دستمال خشک موثر واقع نشد ، هرگز به سراغ مواد شیمیایی نروید ، چرا که پیکسل های تلویزیون به شدت به موارد شیمیایی حساس هستند. به جای آن ، سرکه و آب را به نسبت یک به یک مخلوط کنید و بدین صورت یک تمیز کننده بسازید. چون سرکه ماده ای طبیعی و خوراکی است ، برای تلویزیون مشکلی ایجاد نمی کند. البته این در صورتی است که شما مایع تمیز کننده نداشته باشید. در فروشگاه های لپ تاپ و تلویزیون ، مایعی مخصوص تمیز کردن LCD عرضه می شود که عملکردی فوق العاده دارد.

گام پنجم: تمیز کردن نمایشگر ، به کمک مایع و دستمال

چطوری صفحه ال سی دی رو تمیز کنیم ؟ خیلی ساده با مخلوط و دستمال میکروفیبر
چطوری صفحه ال سی دی رو تمیز کنیم ؟ خیلی ساده با مخلوط و دستمال میکروفیبر

دستمال را در مایعی که خودتان در گام قبلی ساخته اید و یا از فروشگاه ها تهیه کرده اید بزنید و آن را کمی مرطوب کنید. توجه کنید که به هیچ عنوان ، مایع را روی تلویزیون نریزید ، چرا که در این صورت ، آثار آن به صورت دائمی روی نمایشگر باقی خواهد ماند.

تنها با کمی مرطوب کردن دستمال و عبور آن از روی سطح نمایشگر ، خواهید توانست که به سادگی صفحه نمایش را تمیز نمایید.

گام ششم : خشک کردن تلویزیون با دستمال میکروفیبر دوم

مرحله خشک کردن تلویزیون در مراحل تميز كردن ال سي دي
مرحله خشک کردن تلویزیون در مراحل تميز كردن ال سي دي

پس از این که با عبور دستمال میکروفیبر مرطوب ، توانستید که آلودگی ها را پاک نمایید ، می بایست به کمک دستمالی میکروفیبری دیگر ، رطوبت حاصل از دستمال اول را گرفته و صفحه نمایش را کاملا تمیز کنید.

گام هفتم : تمیز کردن قاب تلویزیون

تمیز کردن قاب تلویزیون را در مراحل نحوه تميز كردن تلويزيون ال اي دي فراموش نکنید.
تمیز کردن قاب تلویزیون را در مراحل نحوه تميز كردن تلويزيون ال اي دي فراموش نکنید.

پس از انجام کلیه مراحل بالا ، حال می توانید به سادگی قاب را به کمک همان دستمال تمیز کنید.

مرجع : WikiHow

منبع : وب سایت خدماتکفسابی نماشویی با داربست

8 دیدگاه دربارهٔ «نحوه تمیز کردن صفحه تلویزیون LCD,LED یا پلاسما به‌صورت تصویری»

  1. عالی بود واقعا آموزشتون
    متاسفانه این اطلاعات رو هیچ جا به ما آموزش نمیدن
    خود تلویزیونی که ما خریدیم یه دستمال همراهش داشت از اون استفاده کردم

  2. خیلی آموزش خوبی بود خدا خیرتون بده
    من واقعا اصلا با این تلویزیون های جدید اصلا آشنا نیستم ادم میترسه یهو اینا رو تمیز کنه یه ردی بمونه که دیگه موندگار بشه
    چون ما یکی از فامیلامون رو یه جای صفحه تلویزیون حشره کش زدن دیگه ردش موندگار شده و خیلی هم تابلو هست

  3. خیلی ممنون دوست عزیز خدا خیرت بده همین که از یک ضرر مال به بعضی خانواده ها جلوگیری میکنید با گذاشتن این اطلاعات خوبتون.حتما اجرتون پیش خداوند محفوظه

  4. ممنون از راهنمایی خوبتون .اجرتون با خداوند
    یکی از همسایه هامون بخاطر همین عدم اطلاع از نحوه تمیز کردن تلویزیونشون باعث شد رنگ قاطی بکنه.

  5. خدا خیرتون بده خیلی خیلی آموزش خوب و کاملی بود واقعا … بسیار عالی دیگه نمی دونم به چه زبان ازتون تشکر کنم دم شما گرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *