مراحل کفسابی

مرحله های کف سابی ساختمان: یک ساختمان همچون یک انسان است ، هرچه از عمرش می گذرد ، کهنه و فرسوده می شود و مواد متشکله آن رو به فرسودگی می گذارد . از این جهت ساختمان ها نیازمند بازسازی و ترمیم هستند . یکی از کارها در بازسازی ساختمان های قدیمی، «کف سابی» می باشد . پس از گذشتن چندین سال ، کف بسیاری از ساختمان های قدیمی دچار ترک شده و به دلیل حمل وسایل سنگین ، تغییرات دما و غیره ظاهر زیبای خود را از دست می دهند . به طور علمی می توان گفت کف سابی یعنی برق انداختن ، هم تراز کردن و از بین بردن خش های روی سرامیک و سنگ های کف ساختمان . در عملیات کفسابی که توسط دستگاه های مخصوصی انجام می شود ، حدود چند میلی متر از سطح رویی سنگ کاسته می شود . عموما جهت بر طرف کردن ناهمواری ( ناخنک سنگ )، رفع عیوب سنگ و ایجاد درخشندگی فوق العاده در سنگ ، « کف سابی ساختمان » مورد استفاده می گیرد . به طور نمونه چنانچه بر روی سنگ اسید ، آبلیمو ، سرکه ،  چسب یا رنگ ریخته شود ، با کفسابی ساختمان می توان این موارد را برطرف نمود و اگر سنگ و نمای داخلی ساختمان کهنه شده باشد از طریق « سنگ سابی » درخشندگی آن بازخواهد گشت.

اموزش کفسابی سنگ
اموزش کفسابی سنگ

در ابتدای کار لازم است سطح کف توسط کارشناس بررسی شود و این گونه موارد تعیین گردد : آیا ساختمان قدیمی است ؟  آیا به تازکی مرحله ساخت آن به اتمام رسیده است ؟ آیا برق و جلای کف آن از بین رفته است ؟ سنگ یا سرامیک های آن دچار شکستگی و ترک خوردگی شده اند ؟  آیا تراز سنگ ها از بین رفته است ؟ متراژ کف ساختمان چقدر است ؟ شرایط آب و هوایی منطقه چگونه است ؟

روش کفسابی سرامیک - نحوه کفسابی موزاییک
روش کفسابی سرامیک – نحوه کفسابی موزاییک

تمیز کردن سطوح :

بعد از تعیین موارد فوق الذکر، باید سطح زمین از هر گونه کثیفی پاک شود . بهتر است قبل از شروع کفسابی ، آشغال های حجیم ، گرد و خاک ، بقایای ساخت و ساز و غیره از روی سطوح برداشته شود تا هم مانع انجام کار نشود و هم اینکه به افزایش سرعت فعالیت کمک کند . برای اجرای کف سابی کف پارکینگ ، به مدت یک روز تمامی اتومبیل ها باید از پارکینگ خارج شوند و نیز رفت و آمد ساکنین ساختمان از یک منطقه مشخص انجام گیرد تا کمترین مزاحمت برای کارگران انجام شود .

روش کفسابی سنگ - نحوه کفسابی سنگ
روش کفسابی سنگ – نحوه کفسابی سنگ

مراحل کف سابی ساختمان :

  • مرحله اول برای اجرای کف سابی ساختمان ، یک دست نمودن سنگ ها و رفع پستی و بلندی های آن ، استفاده از ساب با لقمه ۴۶ می باشد .
  • مرحله دوم ، جهت پرکردن درز سنگ ها و یا بتونه نمودن آنها ، استفاده از ساب با لقمه ۶۰ است .
  • مرحله سوم ، استفاده از ساب با لقمه ۱۲۰ و متعاقب آن استفاده از لقمه ۲۲۰ به منظور بر طرف کردن خطوط باقی مانده بر روی سنگ است . گفتنی است در این مرحله از کف سابی ، سنگ کاملا مات خواهد شد .
  • مرحله چهارم که آغاز مرحله براق سازی می باشد استفاده از ساب با لقمه لاکی امیر خانی است که این ساب می تواند خطوط ریزی را هم پدید آورد .
  • مرحله پنجم ، استفاده از ساب با لقمه ۶۰۰ است که قادر است خطوط ریز تولید شده توسط ساب با لقمه لاکی را از بین ببرد .
  • مرحله ششم ، اجرای ساب با لقمه ۸۰۰ می باشد .
  • مرحله هفتم ، مربوط به بکارگیری ساب با لقمه سیناکس است .
  • مرحله هشتم ، استفاده از ساب ایتالیایی می باشد . لازم به ذکر است که از این ساب به منظور ایجاد درخشندگی فوق العاده در سنگ ها استفاده می شود .
مراحل کفسابی سنگ
مراحل کفسابی سنگ

نکات مهم در کف سابی :

  • نکته اول : به منظور کفسابی « سنگ تراورتن » می توان ساب را از لقمه ۶۰ آغاز نمود .
  • نکته دوم : باید این نکته را در کف سابی ساختمان در نظر داشت که لازم است اثاثیه ساختمان در هنگام اجرای کف سابی برای مدت کوتاهی به مکان دیگری منتقل گردد زیرا کف سابی موجب کثیف شدن اثاثیه شده و از سویی دیگر وجود اثاثیه مانعی برای اجرای کف سابی محسوب می شود .
  • نکته سوم : در کف سابی پارکینگ ، لازم است ماشین ها و وسایل دیگر از پارکینگ خارج گردند .
  • نکته چهارم : لازم است در صورتی که سنگی دچار لقی می باشد این موضوع حتما به کفساب کار اطلاع داده شود زیرا احتمال شکستن سنگ لق در زیر دستگاه سنگ سابی وجود دارد .
  • نکته پنجم : در هنگام اجرای کفسابی ، چنانچه بر روی پله ها فرش ، موکت و یا اشیایی همچون گلدان و جا کفشی وجود دارد حتما جمع آوری گردد .
  • نکته ششم : چنانچه در بخشی از پارکینگ ساختمان یا منزل ، اسید یا ماده ای ریخته شده باشد لازم است به میزان یک میلی متر یا حداکثر دو میلی متر از سطح لایه سنگ برداشته شود تا رد آن از بین برود و اثری از آن باقی نماند .

 

6 دیدگاه دربارهٔ «مراحل کفسابی»

  1. مراحل کفسابی رو یادمه دو سال پیش از نزدیک دیدم… به نظرم مهم ترین نکته در مراحل کفسابی داشتن حوصله هست چون مغزتو میپکونه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *