نحوه شستن خرگوش خانگی, مینیاتوری (آموزش اصولی طرز شستشوی خرگوش)

۱- ابزار و وسایلی که نیاز است را تهیه نمایید. سعی کنید از شامپوی مخصوص استفاده کنید و به هیچ عنوان شامپوهای معمولی را به کار نبرید، همچنین حوله‌ی مناسب برای ادامه کار آماده کنید.

۲- اگر در حمام منزلتان وان وجود دارد، آن را به عمق حدود ۳ تا ۵ سانتیمتر از آب ولرم پر کنید، و در غیر اینصورت یک تشت برای این منظور آماده کنید و به همین میزان در آن آب بریزید. اکنون حوله‌ای که آماده کرده‌اید را در کف وان پهن کنید تا خرگوش سر نخورد.

نحوه شستن خرگوش مینیاتوری
نحوه شستن خرگوش مینیاتوری

۳- حالا به داخل وان بروید و خرگوش را دو دستی و به آرامی فشار دهید، و یا آن را در آغوش بگیرید تا احساس آرامش کند و به آن استرس وارد نشود.

۴- با دست خود روی خرگوش اب بریزید. سعی کنید که سر خرگوش زیر اب نرود. همچنین دقت کنید که آب به داخل گوش، چشم و دماغ خرگوش راه نیابد. حتما سر و صورت خرگوش خود را با استفاده از یک حوله مرطوب تمیز نمایید. هم چنین اگر به خرگوش استرسی وارد شد و ترسید و تقلا کرد که به جای خشکی جا به جا شود، آن را در یک حوله نگه دارید تا کم کم آرام شود. باز هم تاکید می کنیم که تا جای امکان سر خرگوش را بیرون آب نگاه دارید.

نحوه شستن خرگوش خانگی
نحوه شستن خرگوش خانگی

۵- در صورتی که خرگوش شما با آب خالی به طور کامل تمیز نشد، مقدار کمی شامپو روی بدن خرگوش بریزید. این شامپو نباید معمولی باشد و حتماً باید شامپوی مخصوص خرگوش مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا شامپوی معمولی منجر به این می‌شود که پوست خرگوش خشک و کرکی مانند شود.

۶- هنگام استفاده از شامپو، شیر آب گرم را باز کنید و بگذارید ولرم شود و خرگوش را با آن بشویید. چنانچه خرگوش از صدای آب ترسید، برای این منظور تشتی را تهیه نمایید.

۷- بعد از اینکه شستشو به پایان رسید، حوله را به دور خرگوش بپیچید و با حوله آن را خشک کنید و بعد آن را داخل قفس کنید. مراقب باشید که خرگوش به طور کامل خشک شده باشد.

روش شستن خرگوش
روش شستن خرگوش

نکات و هشدارها

نکته ی جالبی وجود دارد آن هم این که خرگوش ها معمولا تمیز بوده و نیازی به حمام ندارند. همچنین توجه داشته باشید که آن ها از حمام کردن متنفر بوده و به اصطلاح هیچ میانه خوبی با آب ندارند. در مجموع توصیه می کنیم که ترجیحا با صدای آرام و با متانت با خرگوش صحبت کنید. البته گاها دیده شده که بعضی خرگوش ها هم استثنا هستند و بسیار به آب بازی از خود علاقه نشان می دهند.

تا وقتی که خرگوش خیس است آن را داخل حوله نگه دارید تا خشک شود و مراقب باشید که هوای سرد موجب سرما خوردگی آن نشود.

اگر خرگوش شما سرماخورده است، مدتی را صبر کنید تا سرماخوردگی‌اش برطرف شود.

طرز شستن خرگوش و نحوه ی شستن خرگوش
طرز شستن خرگوش و نحوه ی شستن خرگوش

توصیه می شود که فقط در مواقع ضروری خرگوش را حمام کنید. چرا که حمام زیاد برای خرگوش اسهالی به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر نیز فرو بردن خرگوش به زیر آب سبب ایجاد یک شوک هیپنوتیزمی شده که خودش بسیار خطرناک است.

همچنین ببینید: کفسابی

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن خرگوش که علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند؛ تمیز کردن با شانه است. شانه باید مخصوص بوده و هر چند روز تکرار شود.

اگر قسمتی از بدن خرگوش کثیف شده می‌توانید تنها همان قسمت را با شانه مخصوص و نشاسته ذرت تمیز کنید. اگر نیاز به آب داشت آن قسمت را با آب ولرم بشویید و در این میان مراقب باشید که آب به پوست خرگوش نرسد.

آموزش شستن خرگوش و روش شستن خرگوش خانگی
آموزش شستن خرگوش و روش شستن خرگوش خانگی

سعی کنید موهای به هم ریخته که روی بدن خرگوش وجود دارد را توسط مت اسپلیتر یا قیچی کوتاه کنید.

ناخن‌های خرگوشهای خانگی که معمولاً برای کندن زمین و سایر موارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، را باید پس از بلند شدن کوتاه نمود.

شما می‌توانید توسط یک تکه پنبه‌ی گلوله شده که به آب گرم آغشته است، مقعد و دیگر جاهای کثیف خرگوش را تمیز کنید. حدالامکان سعی کنید از صابون استفاده نکنید.

کوتاه کردن موهای مقعد خرگوش می‌تواند در تمیز نگه داشتن آن نقش موثری داشته باشد.

1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه شستن خرگوش خانگی, مینیاتوری (آموزش اصولی طرز شستشوی خرگوش)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *