کفسابی موزاییک

کف سابی موزاییک: موزاییک از پر مصرف ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید که متاسفانه در ایران تقریبا هیچگونه تحقیقاتی  روی آن صورت نگرفته است . شایان ذکر است سنگ موزائیک در کشورهای اروپایی و بخصوص ایتالیا در خیابان ها و کوچه ها بسیار مورد استفاده می باشد . موزاییک نوعی سنگ مصنوعی محسوب می گردد که از شن ریزه و ماسه و نوعی سیمان تشکیل یافته است . جهت صاف کردن و براق کردن آن از ساب زدن سنگ استفاده می کنند . موزاییک ها  دارای انواع گوناگونی هستند مانند موزاییک های گرانیتی و معمولی ، موزائیک های شسته ، موزاییک های سیمانی ، موزاییک های شیاردار و غیره .  روش ساب زدن هرکدام از مدل های موزاییک باهم متفاوت می باشد  . نکته مهم در مورد سیمان های موزاییکی لبه ی موزاییک است که باید شیار دار و غیر قابل لیز خوردن باشد . از موزائیک نمی توان به عنوان کف پوش برای دکوراسیون های داخلی ، آشپزخانه ها  ، فضا های اداری و اماکن خصوصی استفاده کرد چون مرغوبیت بالایی ندارند . « کفشویی » یا « ساب سنگ » عموما در جهت هموار و یک دست کردن سنگ ها انجام می شود . از این کار نه تنها برای منازل بلکه برای پله ها ، حیاط ها ، کف خانه ها ، کف رستوران ها و قهوه خانه های سنتی و کافی شاپ ها می توان بهره گرفت. در این نوشتار مبحث کفسابی موزاییک و همه چیز درباره آن را برای شما عزیزان تشریح خواهیم نمود:

کفساب موزاییک
کفساب موزاییک

موزاییک چیست ؟

موزاییک کفپوشی متراکم است . در واقع این نوع کفپوش نوعی بتن است که تراکم خود را یا از طریق فشار پرسی و یا از طریق لرزش به دست آورده است و از ماسه ، سیمان ، سنگدانه ، پودر سنگ و آب تشکیل و در ابعاد گوناگون تولید شده است .  به طور کلی موزاییک دارای دو سطح می باشد  :

۱.  لایه رویه و یا رنگ موزاییک  : لایه رویه که نقش موزاییک را تشکیل می دهد از پودر سنگ ، سیمان ، آب و از ترکیبات دانه بندی شده و رنگی استفاده تهیه می شود  .

۲ .  لایه زیرین یا نارین : لایه نارین موزائیک دارای ضخامت بیشتری نسبت به لایه رویه بوده و قادر به تحمل فشار است .  این لایه نیز از سیمان ، آب و ماسه تشکیل شده است . کفپوش های سیمانی موزاییک اغلب در غالب ها و رنگ های متفاوت تولید می گردند . گفتنی است برخی ازآن ها صاف و برخی دیگر شیار دار یا طرح دار می باشند . خوب است بدانید موزاییک های طرح دار اغلب قابل ساب زدن نیستند و نمی توان آن ها را با استفاده از سیم فرچه های بکسری یا ساده تمیز و پاکیزه کرد . بلعکس موزاییک های صاف قابل ساب زدن هستند و با استفاده از سنباده های ایتالیایی که از زبر شروع شده و به سنباده های نرم و براق تبدیل می شود صیغلی و شیشه ای می شوند  .

ساب زنی موزاییک
ساب زنی موزاییک

 

آشنایی با جنس موزاییک ها  :

قبل از انجام هرکاری بهتر است که با جنس مواد سازنده موزاییک آشنا شویم. این مواد تشکیل دهنده ی موزاییک عبارتند از  : ماسه ، سنگ دانه ، سیمان ، آب ، پودر سنگ .

 آیا کف شویی برای موزاییک بهتر است یا سنگ سابی ؟

به منظور از بین بردن سیمان ، گچ ، رنگ ، چرک ، آلودگی از روی موزاییک ها ، کفشویی بهتر از کفسابی کردن است و هزینه کمتری نیز در بر دارد . در مورد موزاییک های برجسته یا شیار دار ، چنانچه ساب زنی موزاییک انجام گیرد امکان از بین رفتن برجستگی ها یا شیار ها بسیار زیاد خواهد بود . بنابراین بهترین راه حل کفشویی است .  در این حالت ، فرچه های سیمی زیر دستگاه به راحتی وارد شیار های موزاییک شده و می تواند کثیفی ها را از روی موزاییک ها بزداید  .

طبقه بندی موزاییک ها بر اساس شکل ظاهری  :

۱ . موزاییک سیمانی : نوعی موزاییک می باشد که در سطح رویه فاقد سنگ دانه های تزئینی بوده و تنها دارای شیار و طرح های ساده است .

۲ .  موزاییک سنگ دار:  نوعی موزاییک می باشد که در سطح رویه ی آن ازسنگ های تزئینی استفاده شده است و در سه نوع شیاردار ، صاف و شسته تولید  می شود .

۳ .  موزاییک شیاردار: نوعی موزاییک می باشد که در سطح رویه آن به اشکال مختلف دارای فرورفتگی و برجستگی بوده و به عنوانه فرش کف پیاده رو و محوطه استفاده می گردد .

ساب زنی موزاییک چیست
ساب زنی موزاییک چیست

۴ .  موزائیک شسته  : نوعی موزاییک می باشد که در سطح آن دانه های شن به صورت برجسته نمایان است .

۵ .  موزائیک پلاکی:  نوعی موزاییک می باشد که در سطح رویه آن مصالح ساختمانی سخت و صیقل پذیر وجود دارد . گفتنی است اندازه این سنگ ها برحسب ابعاد موزائیک متفاوت بوده و به صورت صاف تولید می شود .

قیمت کفسابی موزاییک  :

هزینه کف سابی وزمان کفسابی موزاییک به چند عامل بستگی دارد : متراژ  ،  نوع موزاییک ( شیار دار یا ساده ) ، محل کف سابی موزاییک  .آیا موزاییک قبلا ساب خورده یا خیر ، آیا عیب های کلی آن رفع شده است یا خیر .

قیمت ساب زدن موزاییک
قیمت ساب زدن موزاییک

مزایای کف سابی موزاییک :

خیلی وقت ها هست که در هنگام نصب کردن موزاییک ها سطح ناهمواری پیدا می کنند و بهتر است که در این موارد ان را با فشار دادن یکدست و هموار نماییم. همچنین ملات و یا موادی که در حین نصب روی موزاییک ریخته اند را با استفاده از سنگ سابی براحتی تمییز کرد  . اگر موزاییک دارای ناهمواری و پستی بلندی باشد با کفسابی می توان آن را رفع کرد . چنانچه بر روی موزاییک ماده اسیدی ریخته باشد این اثر با کفسابی قابل رفع است  . در صورتی که موزاییک کهنه بوده و یا دارای خراش باشد ، با کفسابی تمیز و براق می گردد .

قیمت ساب زنی موزاییک - سنگسابی موزاییک
قیمت ساب زنی موزاییک – سنگسابی موزاییک

مراحل کفسابی موزاییک :

  • اولین مرحله ، کار با لقمه ۴۶ انجام می شود که برای رفع پستی و بلندی سنگ استفاده می شود .
  • دومین مرحله ، کار با لقمه ۶۰ انجام می شود و برای پر کردن لای درزها استفاده می شود . این کارها ادامه پیدا می کند و در آخر ساب با لقمه ایتالیایی انجام می شود که باعث براقی فوق العاده سنگ می شود .
کف سابی موزاییک - سنگ سابی موزاییک
کف سابی موزاییک – سنگ سابی موزاییک

یک کف ساب کار خوب و ماهر کیست ؟

  • یک کف ساب کار متبحر ، باید هزینه تمام شده کف سابی را همان ابتدای کار محاسبه نماید و چنانچه این کار را نکرد ، کف ساب تازه کار محسوب می شود .
  • کف ساب کار باتجربه می داند از چه نقطه ای عملیات کف سابی را آغاز نماید و در چه نقطه ای نسبت به تعویض سنگ دستگاه اقدام نموده و کار ساب زنی را ادامه دهد . وی باید کاملا ماهر باشد و بتواند تمامی محیط را به وسیله دستگاه کف سابی ، ساب بزند .
  • شایان ذکر است تامین آب دستگاه کف سابی بر عهده کف ساب کار مبتدی و تازه کار است .
  • یک کف ساب کار ماهر در زمینه نماشویی نیز می تواند فعالیت داشته باشد .
  • برای پروژه های زیر ۲۰۰ متر ، عموما یک کف ساب کار و یک فرد کمک کننده کافی می باشد و وظیفه جمع آوری فاضلاب دستگاه بر عهده همین فرد کمک کننده است .
  • کف ساب کار خوب ، دارای نمونه کار های زیادی می باشد و در صورت تمایل مشتری ، می تواند آدرس نمونه کارهایش را در اختیار افراد قرار دهد .
  • یک متصدی خوب کف سابی ، باید تجربه بالا و شناخت کاملی از سنگ داشته باشد و همه نقاط شهر را به خوبی بشناسد.
  • یک متصدی خبره کف سابی ، باید مسلط به کلام بوده و بتواند سوالات مشتری را پیش بینی کرده و با حوصله سوالات افراد را پاسخ دهد .
سنگ ساب موزاییک
سنگ ساب موزاییک

ویژگی های یک کفسابی موزاییک خوب :

  • باید محل مدنظر پس از اجرای کف سابی، براقی و درخشندگی یکسانی داشته باشد. این بدان معناست که شفافیت گوشه و کنار محل کف سابی شده نباید با هم متفاوت باشد.
  • لازم است گوشه دیوارها که در دسترس دستگاه نیست ، ساب دستی زده شود .
  • چنانچه توافق شده باشد ، درزها و سوراخ های سنگ ها باید با رزین پر شود .
  • گفتنی است در کف سابی و نما شویی ارزان ، به جای اینکه با لقمه های مخصوص از روی سنگ برداشته شود ، سنگ شسته می شود و یا گاهی اوقات از لقمه های خراب و قدیمی استفاده می کنند که این کار به جای براق شدن بیشتر به سنگ آسیب می رساند  و بعد از مدتی دوباره سنگ تیره و کدر می شود . چنین مواردی می تواند علت پایین بودن قیمت کفسابی باشد .
  • باید پس از اجرای کف سابی ، فاضلاب و زائدات محل کف سابی ، توسط متصدی کف سابی پاکسازی شود و محل کاملا تمیز و براق تحویل مشتری شود .
  • باید پس از اجرای کف سابی ، تمام برآمدگی های موجود بر روی سنگ رفع شده باشد و سطح آن کاملا مسطح شود .
  • باید پس از اجرای کف سابی ، تمام موارد موجود بر روی سنگ که از قبل مطرح شده رفع شود ، جرم ها و خراش های سنگ  از بین رفته و سطح سنگ باید کاملا براق و درخشنده باشد .

6 دیدگاه دربارهٔ «کفسابی موزاییک»

  1. این موزاییک های خونه ما رو یادمه سه سال پیش کفسابی کردین خیلی عالی شد باز این روزا باهاتون تماس میگیرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *